Disputas: Meryam Sugulle - Fødselshjelp og kvinnesykdommer

Cand.med. Meryam Sugulle ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Cardiovascular biomarkers in pregnancies complicated by preeclampsia or diabetes mellitus.

1. opponent: Professor Lucilla Poston, King's College London, UK
  2. opponent: Professor Ganesh Acharya, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Tromsø, Norge
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Ingebjørg Seljeflot, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo, Norge

Leder av disputas

Professor Erik Qvigstad, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Anne Cathrine Staff, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege Meryam Sugulle beskriver i sin avhandling «Cardiovascular biomarkers in pregnancies complicated by preeclampsia or diabetes mellitus» nye markører for hjerte- og kar-sykdom utenfor svangerskap, i svangerskap komplisert av svangerskapsforgiftning (preeklampsi) eller foruteksisterende diabetes mellitus og svangerskapsdiabetes. Gravide med preeklampsi og/eller diabetes mellitus har en økt risiko for hjerte- og karsykdom senere i livet. Barn født etter slike kompliserte svangerskap har en økt forekomst av risikofaktorer for hjerte- og karsykdom som for eksempel fedme. Siden noen av risikofaktorene for preeklampsi, svangerskapsdiabetes og hjerte- og karsykdom kan påvirkes av livsstilsendring er det i forebyggingsøyemed av stor interesse å finne enkle metoder som er behjelpelige med å identifisere kvinner med økt risiko.

Sugulle med medarbeidere har undersøkt mødrenes blod, så vel i svangerskapet som flere år etter svangerskapet, navlestrengsblod (representativt for barnets blod), fostervann, morkakevev, mødrenes fettvev samt en rottemodell for preeklampsi.

Resultatene viser at markører for hjerte- og karsykdom viser forskjellig konsentrasjon i sirkulasjonen, fostervann og vev i svangerskap komplisert av preeklampsi sammenlignet med diabetes mellitus, til tross for den samme økte risikoen for senere hjerte- og karsykdom. Gravide med svangerskapsdiabetes eller diabetes mellitus type 2 derimot viser en lignende fordeling av de undersøkte nye markørene i mødrenes sirkulasjon, trolig grunnet lignende sykdomsmekanismer. Videre forskning er nødvendig for å belyse spørsmålet om de undersøkte markørene er uttrykk for eller medvirkende i prosessene som fører til preeklampsi og/eller diabetes i svangerskap og senere hjerte- og karsykdom. Videre gjenstår det å se om disse markørene kan være nyttige med tanke på identifikasjon og overvåking av kvinner og deres barn som har en økt risiko for senere hjerte- og karsykdom.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 29. aug. 2012 08:23