Disputas: Øystein Tømte

Cand.med. Øystein Tømte ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Out-of-hospital Cardiac Arrest - improving cardiopulmonary resuscitation and post resuscitation care.

1. opponent: Associate Professor Robert W. Neumar, Department of Emergency Medicine, University of Pennsylvania, USA

2. opponent: Professor Marianne Thoresen, Avdeling for fysiologi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Theis Tønnessen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Ingebjørg Seljeflot, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Kjetil Sunde, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Ny forskning på mekanisk hjertemassasje og målbevisst sykehusbehandling av gjenopplivde hjertestanspasienter

Introduksjonen av moderne hjertelungeredning ett halvt århundre tilbake åpnet muligheten for å gjenopplive pasienter utenfor sykehus, dog inntil det siste decenniet har overlevelsen etter hjertestans forblitt stabilt lav. Mange pasienter lar seg aldri gjenopplive, og mange av de som blir gjenopplivd dør senere av skadelige prosesser utløst av hjertestansen. God hjertelunge redning under gjenopplivning, og skånsom sykehusbehandling med nedkjøling etter gjenopplivning, kan dempe skadene og øker langtidsoverlevelsen fra hjertestans. Avhandlingen «Out-of-hospital Cardiac Arrest - improving cardiopulmonary resuscitation and post resuscitation care» beskriver hvordan man kan gjøre hjertelunge redning mer effektiv med mekaniske brystkompresjonsmaskiner. Dyreforskning har vist at mekanisk hjertelunge redning kan øke muligheten for å overleve hjertestans uten hjerneskade, men kliniske studier på mennesker har ikke bekreftet disse funnene. Avhandlingen viser hvordan utfordringer ved likeverdig utprøving av en ny metode, som mekanisk brystkompresjon, mot en etablert og innøvd metode, som manual brystkompresjon, kan føre til at eksperimentelle resultater ikke gjenskapes i kliniske forsøk. I avhandlingen beskriver også stipendiat Øystein Tømte hvordan Oslo Universitetssykehus har lykkes med sykehusbehandlingen av gjenopplivde hjertestanspasienter gjennom ett  målbevist behandlingsopplegg som tar opp i seg den nyste fra hjertestansforskningen. Innenfor dette behandlingsopplegget har man videre utprøvd to ulike strategier for kontrollert nedkjøling av pasientene og vist at ublodig overflate kjøling av huden gir likeverdig utkomme som direkte kjøling i blodomløpet.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 3. feb. 2012 15:47 - Sist endret 6. feb. 2012 13:09