Disputas: Ameli Tropé - Fødselshjelp og kvinnesykdommer

Cand.med. Ameli Tropé ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Testing for human papillomavirus and cervical neoplasia

1. opponent: Associate Professor Pekka Nieminen, Department of Obstetrics and Gynecology, University of Helsinki, Helsinki, Finland

2. opponent: Professor Bjørn Hagen, Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer, NTNU, Trondheim, Norge

3. komitémedlem: Professor Anne Cathrine Staff, Kvinne- og barneklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Ole Petter Fraas Clausen, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Seksjonsleder Christine Monceyron Jonassen, Veterinærinstituttet, Oslo

I avhandlingen ”Testing for human papillomavirus (HPV) and cervical neoplasia” av Ameli Tropé og medarbeidere går det frem at testing med en følsom HPV DNA-test er den sikreste måten å utelukke forstadier til livmorhalskreft sammenlignet med en tradisjonell celleprøve eller med en HPV mRNA-test som kun påviser få HPV-typer. Derimot påviste HPV DNA-testen mange positive prøver som ikke var assosiert med forstadier.

Livmorhalskreft er forårsaket av vedvarende infeksjoner med enkelte HPV-typer. Denne kreftsykdommen utvikles via forstadier over mange år. Forstadiene kan oppdages og behandles før kreftutviklingen finner sted. I Norge tilbys screening med celleprøve hvert tredje år til kvinner mellom 25 og 69 år. Imidlertid har ca. 1/3 av kvinnene som får diagnostisert livmorhalskreft, hatt normal celleprøve ved siste screeningprøve.

For å forhindre at flere kvinner får livmorhalskreft, har HPV-testing vært foreslått som metode i screeningprogrammet mot livmorhalskreft. For å minimere overbehandling av forstadier til livmorhalskreft, som hos enkelte kan forårsake premature fødsler og spontanaborter, er det viktig å utprøve forskjellige HPV-tester som har forskjellige testegenskaper.

I avhandlingen ble to ulike prinsipper for påvisning av HPV i livmorhalsen undersøkt; en mRNA-test (PreTect HPV-Proofer) som påviser kreftassosiert genaktivitet for de 5 mest vanlige HPV-typer i livmorhalskreft, og en DNA-test (AMPLICOR HPV Test) som påviser tilstedeværelse av de 13 HPV-typer som kan forårsake livmorhalskreft. Tropé med kolleger har vist at HPV DNA-testen er tryggest å bruke ved oppfølging av kvinner som er behandlet for forstadier til livmorhalskreft, og slik den praktiseres i det norske screeningprogrammet ved oppfølging av uavklarte celleprøver. Det er behov for flere data for å avklare hvorvidt en HPV mRNA-test kan være egnet som en markør for å identifisere kvinner med økt risiko for å utvikle livmorhalskreft.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 14. nov. 2012 13:58