Disputas: Anne Beate Helseth Udal

Cand.med. Anne Beate Helseth Udal ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Beyond diagnoses: Attention deficit hyperactivity disorder versus early onset bipolar disorder. A study of neurological variety behind symptoms

1. opponent: Overlege Gunilla Olsson, Institutionen för neurovetenskap, Uppsala universitet, Knivsta, Sverige
  2. opponent: Forsker Hanne Kristensen, Regionsenter for barn og unges psykiske helse, Oslo
  3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor emeritus Helge Waal, Senter for rus- og avhengighetsforskning, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Førsteamanuensis Grete Dyb,  Enhet barne- og ungdomspsykiatri,  Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor emerita Berit Grøholt, Klinikk for psykisk helse barn og unge, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege Anne Beate Helseth Udal har undersøkt om neurologiske funn kan brukes til å skille mellom ADHD og bipolar lidelse (BD) hos barn og ungdom.  Dette er vanskelig pga overlappende symptomer, men samtidig viktig fordi manglende behandling av disse lidelsene kan føre til alvorlige funksjonsproblemer i viktige barne- og ungdomsår.

I perioden 2005 - 2009 ble pasienter ved ABUP Sørlandet sykehus som fylte diagnosekriteriene for ADHD, BD eller begge inkludert i studien. Ved selvutfyllingsskjema  for ADHD symptomer (ADHD rating scale-IV) rapporterte foreldre og lærere mye ADHD-symptomer både ved ADHD og BD; dette kan altså ikke brukes til å skille ADHD fra BD.

Udal fant ’myke’ neurologiske tegn og dårlig balanse hos ca 85 % av ADHD gruppen, mens BD-gruppen ikke hadde mer avvik enn normalbefolkningen.  Myke neurologiske tegn kan derfor bidra til å skille ADHD fra BD.

Selv om diagnosegruppene hadde forskjellige neuropsykologiske profiler, kan slike tester ikke brukes diagnostisk fordi bare ca halvparten innen de respektive gruppene hadde typiske profiler. I BD-gruppen var det de som hadde hatt psykotiske episoder som hadde mest neuropsykologiske avvik. Typisk for disse var manglende innlæringsstrategi og nedsatt langtidshukommelse, mens  ADHD-gruppen hadde normal innlæring men trengte hint for å gjenkalle det de hadde lært. Nedsatt fokusert oppmerksomhet var spesifikt for ADHD-gruppen, men forekom bare hos ca halvparten av disse.  Både BD-psykose-gruppen og ADHD-gruppen hadde problemer med kognitiv kontroll, som var relatert til nedsatt kognitivt tempo.

Oppmerksomhetssvikt ved BD er neppe utrykk for samtidig ADHD fordi den neurologiske profilen var lik den ved BD og ulik den ved ADHD.

Disse funnene kan ha implikasjoner for diagnostisk arbeid, gi innsikt i underliggende nevrobiologiske forstyrrelser og gi grunnlag for forståelse og tilrettelegging slik at barn slipper negativ feedback og utvikling av dårlig selvfølelse fordi deres neurologiske problemer misforstås som atferdsproblem.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 4. apr. 2012 10:17