Disputas: Tone Gretland Valderhaug

Fagområde: Diabetes og nefrologi

Cand.med. Tone Gretland Valderhaug ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): New-onset diabetes after renal transplantation: Diagnosis, incidence, and long-term effect on patient survival.

• 1. opponent: Professor Bo Feldt-Rasmussen, Nefrologisk Klinik, Rigshospitalet, København
  • 2. opponent: Professor Kristian Midthjell, Institutt for samfunnsmedisin, NTNU, Trondheim
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Kirsten Krohg-Sørensen, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Ivar P. Gladhaug, Institutt for klnisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

• Senterleder Jøran Hjelmesæth, Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst, Sykehuset i Vestfold, Tønsberg

Lege og forsker Tone Gretland Valderhaug har belyst betydningen av nyoppstått diabetes og forhøyet blodsukker for langtidsoverlevelse etter nyretransplantasjon. Nyretransplanterte pasienter har høyere risiko for tidlig død sammenliknet med en ikke-transplantert befolkning.  I sin avhandling New-onset diabetes after renal transplantation. Diagnosis, incidence, and long-term effect on patient survival har Valderhaug og hennes medarbeidere har vist at tidlig diagnostikk av både diabetes og forstadier til diabetes kan relateres til økt risiko for død uansett årsak hos nyretransplanterte. Valderhaug og medarbeidere har også kartlagt forekomst av pasienter med nyoppstått diabetes og vist at forekomsten av diabetes etter nyretransplantasjon var halvert i perioden 2004-05 sammenliknet med 1995-96. Årsakene til denne utviklingen er sannsynligvis forbedret immundempende behandling, færre infeksjoner, færre avstøtningsreaksjoner og lavere kortisondoser. Pasienter med nyoppdaget diabetes har ofte ingen symptomer og vet ikke at de har diabetes. Valderhaug og medarbeidere har utviklet en screeningmetode som kan være et kostnadseffektivt verktøy i identifiseringen av nyretransplanterte pasienter med uoppdaget diabetes. En tidlig sukkerbelastningstest kan således både oppdage pasienter med ukjent diabetes og bidra til å identifisere hvilke pasienter som har redusert langtidsoverlevelse.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 24. mai 2012 12:53