Disputas: Anne Wæhre

Cand.med. Anne Wæhre ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Chemokines in cardiac remodelling and heart failure, and their role in regulation of small leucine-rich proteoglycans in the extracellular matrix.

1. opponent: Overlege Stein Ørn, Kardiologisk avdeling, Stavanger universitetssykehus
  2. opponent: Professor Svein O. Kolset, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Seksjonsoverlege Anna Bjerre, Kvinne-og barneklinikken, Oslo universitetssykehus HF

Professor Kirsten Bjørklund Holven, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Geir Christensen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hjertesykdom er den vanligste årsaken til død i Norge. Mange hjertesykdommer ender med hjertesvikt. Denne tilstanden kan ikke kureres. Det er et stort behov for ny kunnskap om underliggende årsaker til hjertesvikt. Immunaktivering og betennelse kan være involvert i utviklingen av hjertesvikt. Lege og forsker Anne Wæhre har i sitt doktorgradsarbeid studert rollen til cytokiner og kjemokiner ved hjertesvikt. Cytokiner og kjemokiner er stoffer som er involvert ved betennelse. I sin avhandling ”Chemokines in cardiac remodelling and heart failure, and their role in regulation of small leucine-rich proteoglycans in the extracellular matrix” har Anne Wæhre og medarbeidere vist at kjemokiner som er oppregulert ved både klinisk og eksperimentell hjertesvikt kan regulere små proteiner i hjertevevet; small leucine-rich proteoglycans (SLRPs). SLRPs er viktige for korrekt regulering av kollagen som er viktig for hjertets struktur. Mus som manglet et kjemokin, CXCL13, utviklet en stor utvidelse av hjertet etter å bli utsatt for vedvarende stress i form av at hjertet må pumpe mot økt motand. Disse musene, i motsetning til normale mus, manglet også evnen til å oppregulerer SLRPs ved stress. Videre analyser viste at CXCL13 og flere andre kjemokiner oppregulerer flere SLRPs. Dette indikerer at kjemokiner har en viktig funksjon ved hjertesvikt ved å kontrollere SLRPs. Våre resultater kan på lengre sikt lede fram mot helt nye behandlingsformer hos pasienter med hjertesvikt.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 18. mai 2012 14:09