Disputas: Liv Wensaas

Cand.san. Liv Wensaas ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Effects of a Decision Aid with and without additional decisional counseling for patients being examined for coronary artery disease on cardiac risk reduction behavior and health outcomes - a randomized controlled trial.

• 1. opponent: Professor Berit Rokne, Institutt for samfunnsmedisinske fag, Universitetet i Bergen
  • 2. opponent: Professor Signe Flottorp, Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Atle Fretheim, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Førsteamanuensis Ragnhild Hellesø, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder

• Professor Cornelia Ruland, Medisinsk klinikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Bedre livskvalitet ved utredning og behandling av hjertesykdom
Sykepleier og forsker Liv Wensaas har vist at en kombinert bruk av et beslutningsverktøy og et rådgivningsprogram for å endre livsstil bedret livskvaliteten og helsen hos pasienter som utredes for hjerte-karsykdom.
Forebygging av hjerte-karsykdom hos personer som er i risikosituasjon er av stor betydning, og kunnskapsutvikling med utprøving av ulike tilnærminger for å endre livsstil og redusere risiko for hjerte- og karsykdom hos utsatte grupper er derfor vesentlig.
I sin avhandling Effects of a Decision Aid with and without additional decisional counseling for patients being examined for coronary artery disease on cardiac risk reduction behavior and health outcomes- A randomized controlled trial har Liv Wensaas og hennes medarbeidere studert virkningene av å kombinere et beslutningsverktøy for endring av livsstil med et individualisert, skreddersydd rådgivningsprogram. Virkningene de fant er at pasientene som fikk en slik kombinasjon opplevde bedre livskvalitet og helse etter 6 måneder enn (1) pasientene som brukte et beslutningsverktøy uten ytterligere rådgiving og (2) pasientene som mottok sykehusets vanlig støtte og hjelp til å endre livsstil.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 16. feb. 2012 12:17