Disputas: Soen Eng Yap - Svangerskap, infeksjon, postpartum depresjon, genetikk

Cand.med. Soen Eng Yap ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Maternal health among Pakistani immigrants.

• 1. opponent: Professor Bjørgulf Claussen, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

• 2. opponent: Overlege Signe Karen Dørheim, Psykiatrisk divisjon, Sandnes DPS, Stavanger universitetssjukehus

• 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Borghild Roald, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor Gunnar Tellnes, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Babill Stray-Pedersen, Kvinne- og barneklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Pakistanske mødres helse: Risiko for infeksjoner, barselsdepresjon og HLA klasse II genetikk

Studien omfattet 207 pakistanske gravide kvinner og deres menn, bosatt i Oslo og omegn. De ble undersøkt for infeksjoner som kunne skade fosteret. Alle kvinner hadde hatt cytomegalovirus infeksjon, mens 92-93 % hadde hatt røde hunder og vannkopper. Det betyr at noen kvinner fortsatt er mottagelig for røde hunder. Flere av disse kvinnene hadde født tidligere og skulle egentlig ha blitt vaksinert i barselsengen. Rutinen som syntes å ha sviktet.

17 % hadde gjennomgått toxoplasma infeksjon. Dette er flere enn blant etnisk norske og reflekterer en høyere smitterisiko i Pakistan enn i Norge. Forekomsten av chlamydia og herpes simplex type 2 var svært lav, mens gjennomgått hepatitt B infeksjon var høy i forhold til etnisk norske gravide kvinner.

Ut fra studien anbefaler vi at ikke-vestlige innvandrere testes for antistoff mot røde hunder og vannkopper og at vaksine anbefales eller tilbys til kvinner som ikke har hatt sykdommene eller fått vaksine. Toxoplasma-negative gravide innvandrerkvinner frarådes å reise til sitt hjemland, for å unngå toxoplasma smitte. Hepatitt B vaksine tilbys i dag til 2.generasjons nyfødte, uavhengig av morens Hepatitt B status.

Bare 7.6 % av våre pakistanske kvinner led av barsels depresjon, et lavt tall i forhold til andre studier. Tidligere depresjon, alvorlige livs hendelser, dårlig partnerforhold, singel status samt alder over 30 år var risiko faktorer. Det syntes som om Pakistanske innvandrere i Norge har lav risiko for barselsdepresjon.

HLA klasse II typing av pakistanske innvandrere viste at de er av indoeuropeisk opprinnelse, 2 av 3 av de 374 foreldrene viste at de var nær beslektet. 21 % av de nyfødte var homozygote for HLA-DRB1-DQA1-DQB1 mens dette er tilfelle hos 25 % av helsøsken generelt. Signifikante allele frekvenser forskjeller hos beslektede og ubeslektede foreldre ble ikke funnet. Dette bekrefter at inngifte er vanlig i Pakistan.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 12. okt. 2012 10:02 - Sist endret 12. okt. 2012 12:21