Disputas: Deeqa Ahmed Mohamed Ali - Molekylærbiologi

M.Sc. Deeqa Ahmed Mohamed Ali ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): DNA methylation alterations in colorectal cancer and their potential as biomarkers.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Tor Jacob Eide, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
2. opponent: Seniorforsker Stian Knappskog , Klinisk institutt 2, Universitetet i Bergen
3. medlem av bedømmelseskomiteen:  Professor Vessela N. Kristensen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Per Morten Sandset, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Førsteamanuensis Guro Elisabeth Lind, Institutt for biovitenskap, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo

M.Sc Deeqa Ahmed har i sin doktorgradsavhandling ”DNA methylation alterations in colorectal cancer and their potential as biomarkers” sett på epigenetiske endringer i tykk- og endetarmskreft. Både forekomst og dødelighet av denne sykdommen er høy og ca 3900 nye tilfeller registreres i Norge hvert år og kun 60 % overlever 5 år etter diagnose. Imidlertid er sannsynligheten for å kurere sykdommen god dersom kreften oppdages på et tidlig stadium.
Epigenetikk er et ekstra lag av informasjon i cellen som hjelper til å kontrollere hvilke gener som til enhver tid skal være skrudd av og på. I kreftceller er det store avvik i denne reguleringen. I avhandlingen har Ahmed sammenliknet flere epigenetiske biomarkører (merkelapper på arvestoffet, som kun finnes i svulsten og ikke i normale celler) for å vise hvilke som er best egnet til tidlig deteksjon av tarmkreft. Ett sett av disse markørene er utviklet ved egen avdeling og Ahmed har vist at de identifiserer polypper og kreft i tarmen med høyere presisjon enn andre biomarkører rapportert i litteraturen, inkludert
markører som er kommersielt tilgjengelig. Sammenligningen er gjort i vevsprøver og viser at panelet er velegnet for videreutvikling til en ikke-invasiv (blod basert eller avføringsbasert) diagnostisk test for tarmkreft.
Man vet at kommunikasjon mellom celler ofte er tapt i kreft. Ahmed og medarbeidere har analysert en familie av såkalte gap-junction gener som under normale forhold er med på å danne kanaler cellene kan bruke til kommunikasjon. Forskerne viser
at epigenetisk nedregulering av gap junction-genet GJC1 er en tidlig og kreftspesifikk hendelse. Dette funnet kan bidra til å øke forståelsen for hvordan kommunikasjonen mellom kreftceller fra tykktarm feilreguleres.
Cellelinjer er kreftceller som vokser i kultur og som ofte brukes som modeller for de ulike krefttypene de er isolert fra. Fordi cellelinjene ofte har en rekke avvik kan det være utfordrende å velge korrekt cellelinje for et gitt studium. I avhandlingen har Ahmed og medarbeidere analysert 27  cellelinjer fra tarmkreft og identifisert en rekke avvik i epigenomet og i kreft-kritiske gener. Disse dataene vil være nyttige for å velge de mest egnede cellelinjene for fremtidige studier.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 6. juni 2013 09:38