Disputas: Kim Andresen - Epigenetikk

M.Sc. Kim Andresen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d (philosophiae doctor): Novel epi-markers in cholangiocarcinoma and their clinical potential.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Lars Andreas Akslen, Avdeling for patologi, Haukeland universitetssykehus, Bergen
  2. opponent: Avdelingsleder Tone Ikdahl, Kreftsenteret, Oslo universitetssykehus HF Ullevål
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Ola Røkke, Gastrokirurgisk avdeling, Klinikk for kirurgiske fag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Sverre Heim, Institutt for medisinsk informatikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Førsteamanuensis Guro Elisabeth Lind, Institutt for biovitenskap, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo

I sin doktorgradsavhandling har M.Sc. Kim Andresen og medarbeidere identifisert biomarkører som med høy presisjon kan indikere tilstedeværelse av gallegangskreft. Gallegangskreft er en sjelden sykdom som ofte blir oppdaget sent i sykdomsforløpet, noe som resulterer i svært høy dødelighet. Per i dag er det utfordrende å påvise denne krefttypen generelt, og spesielt hos pasienter med den kroniske betennelsesrelaterte sykdommen primær skleroserende cholangitt, som har en økt risiko for å utvikle gallegangskreft. Andresen og medarbeidere har identifisert flere nye ”merkelapper”, hvorav et sett på fire kan brukes til å identifisere pasienter med gallegangskreft, med høyere presisjon enn tidligere. Teamet analyserer nå om testen på sikt kan bidra til å avdekke tidlig kreftutvikling ved oppfølging av pasienter med primær skleroserende cholangitt, noe som kan øke overlevelsen til denne pasientgruppen. Ved hjelp av sensitive gen-analyser har Andresen og medarbeidere analysert arvemateriale både fra kreftsvulster, samt mindre invasive prøver som taes i forbindelse med klinisk oppfølging av pasienter hvor det er mistanke om gallegangskreft. Forskerne har funnet en gruppe gener som er slått av i kreftceller ved en prosess som kalles DNA metylering. I avhandlingen blir det vist at metylerings-status til disse genene kan identifisere selv små mengder kreftceller hos pasienter med gallegangskreft. Videre har Andresen og kolleger vist at disse genene også kan ha potensiale til å identifisere kreftsvulster fra andre organer, inkludert tarmkreft.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 13. mai 2013 13:32