Disputas: Astrid Bergrem - Trombose og hemostase/ blodsykdommer

Cand.med. Astrid Bergrem ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Hemostatic risk factors for pregnancy-related venous thrombosis

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

• 1. opponent: Professor Benjamin Brenner, Israel Institute of Technology, Haifa, Israel

• 2. opponent Senior Consultant Elvira Grandone, IRCCS Ospedale Casa Sollievo della Sofferenza, San Giovanni Rotondo, Italia

• 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Terje R. Pedersen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Per Morten Sandset, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege og forsker Astrid Bergrem har påvist ikke tidligere beskrevet biologiske risiko faktorer for venøs trombose (blodpropp) i svangerskapet og inntil 3 måneder etter fødsel. Bergrem og medarbeidere har også funnet ulike risiko faktorer for blodpropp i benet (dyp vene trombose= DVT) og for blodpropp i lungene (lungeemboli). Totalt ble 313 kvinner med venøs trombose i eller kort tid etter svangerskapet og 353 gravide uten venøs trombose undersøkt i en stor Norsk kasus-kontroll studie.

En av 1000 gravide får venøs trombose i svangerskapet eller i tiden etter fødsel. Selv om det er relativt sjeldent, er venøs trombose en av de vanligste årsakene til sykdom og død hos yngre kvinner i land med god svangerskapsomsorg. Vår kunnskap om biologiske risikofaktorer for svangerskaps-relatert venøs trombose er mangelfull.

I sin avhandling, «Hemostatic risk factors for pregnancy-related venous thrombosis», har Bergrem og medarbeidere funnet at høyt nivå av koagulasjonsfaktor VIII, lavt nivå av protein S og økt koagulasjons aktivitet ga økt risiko for svangerskaps-relatert venøs trombose. Redusert funksjon av det antikoagulante protein C systemet økte risikoen for venøs trombose hos både bærere og ikke-bærere av faktor V Leiden mutasjonen (den vanligste arvelige årsaken til nedsatt funksjon av protein C systemet). Kvinner med kun en type fosfolipid antistoff hadde ikke økt risiko for venøs trombose, men det å være positiv for minst to fosfolipid antistoff ga betydelig økt risiko for venøs trombose. Ved undersøkelse av ulike risikofaktorer for DVT og lungeemboli, fant Bergrem og medarbeidere at høyt nivå av koagulasjonsfaktor IX og lavt nivå av protein S ga økt risiko for lungeemboli mens risikoen for DVT var ikke økt. Redusert funksjon av protein C systemet økte risikoen for DVT men ikke for lungeemboli. Funnene til Bergrem og medarbeidere bidrar til økt forståelsen av venøs trombose, og  understøtter hypotesen om at DVT og lungeemboli delvis er forskjellige sykdommer med ulike risiko faktorer.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 31. mai 2013 12:25 - Sist endret 31. mai 2013 13:01