Disputas: Arne Broch Brantsæter - Infeksjonsmedisin

Cand. med. Arne Broch Brantsæter ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Cytomegalovirus infection in patients with HIV-1. Diagnosis, disease, and death in coinfected patients in Norway and Tanzania.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Paul D. Griffiths, Centre for Virology, University College London Medical School, England
  2. opponent: Førsteamanuensis Ingvild Nordøy, Avdeling for mikrobiologi, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Fredrik Müller, Avdeling for mikrobiologi, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Førsteamanuensis Anne-Marte Bakken Kran, Avdeling for mikrobiologi, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Dag Kvale, Medisinsk klinikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Cytomegalovirus kan være farlig for pasienter med HIV

Overlege Arne Broch Brantsæter har undersøkt betydningen av infeksjon med cytomegalovirus (CMV) for personer med HIV i Norge og Tanzania.

CMV-infeksjon er svært vanlig blant pasienter med HIV, og kan føre til alvorlige komplikasjoner og død. Sykdom som følge av CMV-infeksjon oppstår vanligvis først når immunforsvaret har blitt svekket av HIV, og påvisning av CMV-sykdom kan være vanskelig. Dette framgår av avhandlingen Cytomegalovirus infection in patients with HIV-1. Diagnosis, disease, and death in coinfected patients in Norway and Tanzania. Her fant Arne Broch Brantsæter og hans medarbeidere at CMV-infeksjon ga sykdom hos halvparten av norske pasienter som døde og ble obdusert i årene før effektiv behandling mot HIV ble tilgjengelig. Kun et mindretall av pasientene fikk riktig diagnose mens de levde, og disse fikk derfor heller ikke behandling mot CMV-sykdom.

I rike land som Norge, er det vanlig å benytte genteknologiske metoder for å påvise CMV i blodprøver. Avhandlingen viser at en slik metode kan bidra til riktig diagnose, men at det fortsatt ofte vil være usikkerhet knyttet til betydningen av resultatene. I utviklingsland vet man mindre om konsekvensen av CMV-infeksjon for pasienter med HIV, og genteknologiske metoder er lite tilgjengelig. I en studie fra Tanzania fant Brantsæter og hans medarbeidere at personer med høy mengde CMV i blodet hadde økt risiko for å dø. Påvisning av CMV ble gjort i tørkede bloprøver på filterpapir. Filterpapirprøver kan være godt egnet til bruk i utviklingsland hvor lagring og transport av tradisjonelle blodprøver er en utfordring.

Etter at moderne behandling for HIV ble tilgjengelig, har sykdom som følge av CMV-infeksjon hos pasienter med HIV blitt mye sjeldnere, men det er fortsatt utfordringer knyttet til diagnostikk og behandling.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 21. mars 2013 17:35 - Sist endret 8. apr. 2013 14:42