Disputas: Henrik Brun - Barnekardiologi

Cand.med. Henrik Brun ved institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Pulmonary Hypertension associated with Congenital Systemic to Pulmonary shunts – Aspects of Disease Monitoring.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Overlege Jens Erik Nielsen-Kudsk, Hjertemedicinsk Afdeling B, Institut for klinisk medisin, Aarhus universitet, Danmark
2. opponent: Professor Ansgar Berg, Det medisinsk-odontologiske fakultet, Universitetet i Bergen
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Britt Nakstad, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Emerita Astrid Nøklebye Heiberg, Enhet voksenpsykiatri, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Overlege Henrik Holmström, Barnehjerteseksjonen, Oslo universitetssykehus HF, Rikshospitalet, Oslo

Avhandlingen tar for seg en sjelden, men fryktet følgetilstand ved medfødt hjertefeil: høyt blodtrykk i lungekretsløpet. Sykdommen gir alvorlige begrensninger for de som rammes, i form av redusert livslengde og svekket fysisk yteevne. Nye medisiner mot sykdommen har kommet til, i de siste ti år. Studiene som ligger til grunn for doktoravhandlingen har tatt for seg ulike måter å måle endringer i sykdommen under behandling med disse nye medisinene.
Metoder som er brukt er skjema for skåring av symptomer, måling av oksygenmetning i blodet, tredemølletest med oksygenopptaksmåling og lungefunksjonsmåling, ulike blodanalyser med vekt på betennelsesstoffer i blodet, samt hjerteultralyd under liggende sykling.
Grupper som er undersøkt er pasienter med hjertefeil som medfører økt blodstrøm til lungekreftsløpet. En større gruppe uten sykdom i lungekretsløpet ble undersøkt like før reparasjon av hjertefeilen. En mindre gruppe som ikke kunne opereres på grunn av sykdom i lungekretsløpet ble undersøkt før og etter behandling med medikamentet Bosentan.
Resultater fra studiene viser at selv om oksygeninnhold i blodet kan gå ned ved behandling med medikamentet Bosentan, så kan pasientene selv oppleve en bedring av yteevne og tretthet. Videre tyder blodanalysene på at betennelsesmekanismer ikke er sentrale i tidlig sykdomsfase, men at disse kan ha betydning senere i sykdomsforløpet, i den fasen da man anser tilstanden for irreversibel. Pasienter med Downs syndrom samt de minste barna skilte seg ut med økte nivåer av betennelsesfaktorer i blodet, uavhengig av hjertefeilens alvorlighetsgrad.
I liggesykkelundersøkelsen fant vi at høyt blodtrykk i lungekretsløpet under anstrengelse hos pasienter født med defekt i hjerteskilleveggen, ikke ser ut til å være påvirkelig av medikamentet Sildenafil. Videre så vi at nedsatt fylningsfunksjon i venstre hjertehalvdel kan bidra til det høye trykket i høyre hjertehalvdel, noe som peker på at denne tilstanden ikke bare er forårsaket av endringer i lungekretsløpet, men kan ha med forandringer i hjertet å gjøre, som er direkte knyttet direkte til hjertefeilen eller kirurgisk behandling av den. Doktoravhandlingen bidrar til utvikling av nye metoder til å evaluere den sjeldne men alvorlige tilstanden: høyt blodtrykk i lungekretsløpet ved medfødt hjertefeil.

For mer informasjon, kontakt Johan Martin Skaugrud Hindrum

Publisert 25. jan. 2013 11:25