Disputas: Anne Helene Edvardsen - Lungemedisin

M.Sc. Anne Helene Edvardsen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Flying with chronic obstructive pulmonary disease. Prevalence of symptoms, pre-flight assessment and in-flight supplemental oxygen.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Universitetslektor Thomas Jørgen Ringbæk, Hvidovre hospital, Danmark
  2. opponent: Førsteamanuensis Anne Hildur Henriksen, Klinikk for lunge- og arbeidsmedisin, St. Olavs hospital, Trondheim
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Vidar Søyseth, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Johny Steinar Kongerud, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Ole Henning Skjønsberg, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Sikrere flyreise for kols-pasienter!

Hos mange pasienter med kronisk obstruktiv lungesykdom (kols) kan oksygeninnholdet i blodet under flyreise bli såpass lavt at det kan ha negative helsemessige konsekvenser. Nå kan disse pasientene lett plukkes ut og tilbys ekstra oksygentilskudd under reisen. Det viser funn fra doktorgraden til bioingeniør og forsker Anne Edvardsen i et samarbeidsprosjekt mellom Glittreklinikken og Lungemedisinsk avdeling OUS Ullevål.

Lufttrykket i en flykabin er lavere enn på bakken. I tillegg til lavt oksygeninnhold i blodet, plages mange lungepasienter også av pusteproblemer under reisen. Vi finner at mange norske pasienter med kols reiser med fly, og hver fjerde pasient har opplevd pusteproblemer under reisen. Å få pusteproblemer i en flykabin kan oppleves som svært ubehagelig. Man har ikke visst om pusteproblemene har sammenheng med lavt oksygeninnhold i blodet. For å simulere en flyreise, fikk pasientene puste luft med et oksygeninnhold tilsvarende det man finner i en flykabin. Man fant da at pusteproblemer opptrer uavhengig av lavt oksygeninnhold i blodet.

Alvorlig oksygenmangel kan forverre blant annet underliggende hjerte- og karsykdom. Det er vanskelig å forutsi hvilke kols-pasienter som utvikler oksygenmangel under flyreise. Edvardsen har konstruert og testet en metode basert på pulsoksymetri i hvile og under gange for å forutsi behov for ekstra oksygen. Med høy sikkerhet kan man nå med enkle midler forutsi hvilke pasienter som bør anbefales oksygentilskudd under flyreise.

I internasjonal luftfart tillates to typer oksygenutstyr; oksygen gitt fra en portabel oksygenkonsentrator eller fra flasker med trykkoksygen. Oksygenutstyrene er testet i et lavtrykkskammer som tilsvarer en flykabin. Funnene gjør det mulig for helsepersonell å gi praktiske råd til pasienter som har behov for oksygentilskudd under flyreise. Resultatene av Edvardsens avhandling ”COPD and air travel. Prevalence of symptoms, pre-flight assessment and in-flight oxygen” er nå inkludert i internasjonale retningslinjer for pasienter som skal reise med fly.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 4. juni 2013 16:06