Disputas: Jon Roger Eidet - Oftalmologi

Cand.med. Jon Roger Eidet ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosphiae doctor): Tissue Engineered Conjunctival Epithelial Transplants For The Treatment Of Ocular Surface Disorders.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Katerina Jirsova, Laboratory of the Biology and Pathology of the Eye, Institute of Inherited Metabolic Disorders, First Faculty of Medicine, Charles University in Prague, Tsjekkia
  2. opponent: Professor emeritus Haakon Breien Benestad, Avdeling for fysiologi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Hilde Kanli Galtung, Institutt for oral biologi, Det odontologiske fakultet, Universitetet i Oslo

Professor Lars Engebretsen, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Postdoktor Tor Paaske Utheim, Avdeling for medisinsk biokjemi, Oslo Universitetssykehus HF, Ullevål, Oslo

Lege Jon Roger Eidet har forsket på stamcellebehandling av overflateskader på øyet. Ved å hente en liten vevsbit fra et friskt øye kan nytt øyevev dyrkes ut i laboratoriet. Øyevevet kan deretter transplanteres på det syke øyet og vil i noen tilfeller bidra til å forbedre synet til pasienten. Nye teknikker for lagring av det dyrkede vevet muliggjør økt utbredelse av behandlingen. Arbeidet ble utført ved Avdeling for Medisinsk biokjemi, Oslo universitetssykehus og ved Schepens Eye Research Institute, Massachusetts Eye and Ear/Harvard Medical School, Boston.

Øyets overflate består av hornhinnen og bindehinnen. Bindehinnen bekler det hvite på øyet og baksiden av øyelokkene. En jevn og klar hornhinne er nødvendig for godt syn. Bindehinnen bidrar indirekte til å bevare synet blant annet ved å danne basis for en normal tårefilm. I tillegg skiller spesielle ’begerceller’ ut slimstoff som fjerner skadelige partikler og bakterier fra øyeoverflaten. En rekke sykdommer og skader kan ødelegge deler av, eller hele, bindehinnen. Hvis en stor nok del av bindehinnen skades kan det oppstå kronisk betennelse på øyet som i ytterste instans medfører hornhinneskade med synsnedsettelse, blindhet eller store smerter. I slike tilfeller kan det for noen pasienter være nødvendig med transplantasjon av et bindehinnesubstitutt.

Doktorgradsprosjektets hovedmål var å forbedre produksjonen av dyrkede bindehinnesubstitutt. Hovedmålet er blitt oppnådd gjennom tre delmål: 1) Å finne det området av den friske bindehinnen som gir opphav til celler med størst vekstpotensial; 2) Å definere det området av den friske bindehinnen som gir opphav til flest slimproduserende begerceller; 3) Å utvikle en lagringsteknikk som muliggjør oppbevaring av ferdig dyrket bindehinne slik at vevet kan distribueres og sendes fra dyrkingslaboratoriene til transplantasjonsklinikker over hele verden.

For mer informasjon, kontakt Johan Martin Hindrum

Publisert 23. aug. 2013 11:34 - Sist endret 26. aug. 2013 09:58