Disputas: Ragnar Solberg Faye - Tumorbiologi og klinisk medisin

Cand.med. Ragnar Solberg Faye ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Micrometastasis in malignant melanoma

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

• 1. opponent: Professor Olle Larkø, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, Sverige
  • 2. opponent: Professor Olbjørn Klepp, Institutt for kreftforskning og molekylær medisin, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Stein Olav Kvaløy, Klinikk for kreft, kirurgi og transplantasjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Førsteamanuensis Petter Gjersvik, Avdeling for revmatologi, hud- og infeksjonssykdommer, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Steinar Aamdal, Klinikk for kreft, kirurgi og transplantasjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Sammenrag

Føflekkreft og avansert sykdom
Norsk forskning på Radiumhospitalet viser at en betydelig andel pasienter med føflekkreft i hud (19%) eller øye (30%) hadde påvisbare kreftceller i benmargen ved diagnosetidspunkt.
Hos pasienter med føflekkreft i hud, var funn av kreftceller i benmargen et tegn på dårligere prognose.

Påvisning av mikrometastaser i benmargen hos pasienter med føflekkreft i hud viste statistisk signifikant negativ betydning for levetid, og kan bli en viktig metode for å identifisere pasienter med en spesielt dårlig prognose. Dermed kan de pasientene som trenger det mest tilbys tettere oppfølging og ved behov mer aggressiv og ressurskrevende behandling.
Ved behandling av føflekk-kreft med spredning med nye immunmodulerende midler som for eksempel ipilimumab, kan tidlig behandlingsstart gi gevinst. Ipilimumab ble nylig godkjent til bruk i prøveprosjekt i Norge, etter betydelig diskusjon i media.

Den beste forebygging av føflekkreft er å unngå solforbrenninger, spesielt i ung alder.
For å unngå utvikling av alvorlig føflekkreft,  må man oppsøke lege hvis en føflekk forandrer utseende eller ser annerledes ut enn de andre føflekkene.

Føflekk-kreft er en ondartet svulst som oppstår i pigmentceller, først og fremst i huden. I 2010 ble 1508 nye tilfeller av føflekk-kreft i hud diagnostisert i Norge.
Prosjektet innebar å oppdage og isolere ondartede celler i benmarg og perifert blod fra pasienter med påvist føflekkreft i hud og øye ved en immunomagnetisk deteksjonsmetode som bla inkluderer bruk av såkalte Ugelstadkuler.

Påvisning av mikrometastatiske tumorceller har også blitt funnet å være assosiert med alvorlig sykdomsutvikling i flere andre kreftformer.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 12. apr. 2013 13:18 - Sist endret 12. apr. 2013 13:25