Disputas: Camilla Margrethe Friis - Obstetrikk

Cand.med. Camilla Margrethe Friis ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Maternal body mass index and fetal growth; A longitudinal study of inflammatory markers, maternal metabolic factors and placental mass.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Elisabeth Mathiesen, Institut for Klinisk Medicin, Ortopædi og Intern Medicin, Københavns universitet, Danmark
2. opponent: Professor Ganesh Acharya, Institutt for klinisk medisin, Det helsevitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Geir Joner, Avdeling for helseledelse og helseøkonomi, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Professor Erik Qvigstad, Kvinne- og barneklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Tore Henriksen, Kvinne- og barneklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Overvekt er et betydelig helse- og samfunnsmessig problem. Dette gjelder også innenfor svangerskapsomsorgen. Overvekt blant gravide er en ledende årsak til en rekke svangerskaps- og fødselskomplikasjoner samt til høy fødselsvekt. Høy fødselsvekt har ikke bare betydning for barnets helse på kort sikt, men kan også ha innvirkning på barnets helse og sykdomsrisiko senere i livet.
På hvilken måte mors overvekt (høy kroppsmasseindeks (BMI)) forårsaker store barn er imidlertid uklart.
I befolkningen generelt er overvekt assosiert med lavgradig betennelse og høyere nivåer av sukker og fettstoffer i blodet. I sin avhandling ” Maternal body mass index and fetal growth; A longitudinal study of inflammatory markers, maternal metabolic factors and placental mass” har Friis og medarbeidere undersøkt om disse faktorene kan representere mulige biologiske forklaringsvariabler. Funnene tyder på at betennelsesmarkører, sukker og fettstoffer alle kan være biologiske faktorer som knytter mors BMI til fostervekst. Forskningsgruppens funn peker imidlertid også på morkakens sentrale rolle i fostervekst. Morkaken synes i stor grad å regulere sammenhengen mellom næringsstoffer i mors blod og hvilke som er tilgjengelig for fosteret, fostervekst og fosterets kroppssammensetning ved fødsel.
Hos gravide er stoffskiftet og alle fysiologiske prosesser i kroppen i kontinuerlig forandring for å møte behovene til det voksende fosteret. Disse prosessene styres også i stor grad av morkaken. Lege og forsker Camilla Margrethe Friis og medarbeidere har undersøkt hvordan betennelsen som oppstår ved overvekt endres under svangerskap. Noe overraskende fant man at overvektsrelatert betennelse i noen grad bedres gjennom svangerskapet. Basert på dette funnet kan det synes som graviditet og morkaken kan ha en viss beskyttende effekt når mor er overvektig.
Morkaken er helt sentral både med tanke på fostervekst og fysiologiske endringer hos mor. En bedre forståelse av morkakens mange funksjoner og hvordan disse endres ved mors overvekt vil kunne gi en mer helhetlig forståelse av fostervekst og dermed muligheter for bedre oppfølging og behandling av overvektige gravide.

For mer informasjon, kontakt Johan Martin Hindrum

Publisert 5. juni 2013 15:18