Disputas: Dag Helge Frøisland - Pediatri

Cand.med. Dag Helge Frøisland ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Children and adolescents with diabetes,-present state and future possibilities. – A study of factors affecting competences and treatment results in children and adolescents with Type I diabetes.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Docent Per Johnsson, Institutionen för Psychologi, Lunds Universitet, Lund, Sverige
2. opponent: Seksjonsoverlege Gun Forsander, Institutionen för kliniska vetenskaper, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet, Sverige
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Arnstein Finset, Avdeling for medisinsk atferdsvitenskap, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor emeritus Petter Kierulf, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Knut Dahl-Jørgensen, Kvinne- og barneklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Helserelatert livskvalitet blant barn og unge med diabetes: For første gang har man på nasjonal basis i Norge målt hvordan barn og unge med diabetes og deres foreldre vurderer barnas helserelaterte livskvalitet (HRQOL)og hvilke faktorer som påvirker denne. Studien viser at barn med dårlig sykdomskontroll skårer lavere på opplevd livskvalitet. Jenter skårer generelt sett lavere enn gutter, mens  HRQOL ikke viste noen sikker sammenheng med om barna brukte insulinpumpe eller insulinpenn. Foreldre rapporterte barnas HRQOL som dårligere enn barna selv.

Mindre enn 1/3 av norske barn og unge med diabetes oppnår det som internasjonalt blir ansett som god regulering av sykdommen. Den høye forekomsten av redusert livskvalitet og sammenhengen mellom svekket livskvalitet og dårligere sykdomskontroll tyder på at fokus på livskvalitet bør være en integrert del av den rutinemessige oppfølgingen av barn med diabetes.

I studien har også ungdom deltatt i et pilotforsøk med to nyutviklede mobiltelefonapplikasjoner benyttet for å kommunisere om behandlingen. Ungdommene mestret denne metoden godt, og rapporterte en bedret forståelse og økt kompetanse i relasjon til egen behandling etter deltagelse i prosjektet. Resultatene er lovende med tanke på å kunne gi rask og konkret veiledning til ungdom med diabetes.

Overlege Dag Helge Frøisland ved Barneavdelingen, Sykehuset Innlandet i Lillehammer har utført arbeidet ved Forskningssenter for barn og unges deltagelse og kompetanseutvikling ved Høgskolen i Lillehammer. Studiene er gjennomført i samarbeid med Nasjonalt medisinsk kvalitetsregister for barne- og ungdomsdiabetes, Oslo Universitetssykehus.

For mer informasjon, kontakt Johan Martin Hindrum

Publisert 30. mai 2013 09:42