Disputas: Karianne Wiger Gammelsrud - Pediatri og mikrobiologi

Cand.med. Karianne Wiger Gammelsrud ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The influence of extensive antibiotic exposure on normal flora microbes: a longitudinal study of children with cancer, children with cystic fibrosis, and healthy controls.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Avdelingsleder Adilia Warris, division of Paediatric Infectious Diseases and Immunology, Department of Paediatrics, Radboud University Nijmegen Medical Centre, Nijmegen, Nederland
2. opponent: Dekan Arnfinn Sundsfjord, Det helsevitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Dag Berild, Medisinsk klinikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Tore G. Abrahamsen, Kvinne- og barneklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Petter Brandtzæg, Kvinne- og barneklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Barn med kreft og barn med cystisk fibrose får mange antibiotikakurer i løpet av sine behandlingsforløp. Medfører dette at de etter hvert utvikler resistente bakterier og gjærsopp i svelg og avføring som senere kan gi dem livstruende infeksjoner? I sin avhandling Effekten av massiv antibiotikapåvirkning på normalfloraens mikrober: en longitudinell studie av barn med kreft, barn med cystisk fibrose og friske barn har lege og forsker Karianne Wiger Gammelsrud fulgt 45 barn med kreft, 37 barn med cystisk fribrose og 70 friske barn med gjentatt prøvetakning over tid.
Et av hovedfunnene er at barna kan behandles gjentatte ganger med kombinasjon av 2 typer antibiotika (bredspektret penicillin og aminoglykosider) uten at tarmbakteriene, som utgjør den største trusselen for kreftpasientene, blir resistente. En annen type bredspektret antibiotika (3. generasjons cefalosporiner), derimot, øker antibiotikaresistensen.
Et annet interessant funn var at mer enn halvparten av barna hadde gjærsoppen Candida i sin hals- og/eller avføringsflora. Gammelsrud fant at de friske barna, som hadde fått svært lite antibiotika, hadde tilnærmet like mye Candida som barna med høyt antibiotikaforbruk (barn med kreft og cystisk fibrose). Det er altså vanlig for barn å ha Candida i sin normalflora. Det var ingen tegn til utvikling av resistente Candida-arter over tid.

For mer informasjon, kontakt Johan Martin Hindrum

Publisert 8. apr. 2013 13:15