Disputas: Kristina Gervin - Epigenetikk

Cand.scient. Kristina Gervin ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Epigenetic variation and disease susceptibility. A twin study.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Jonathan Mill, Exeter University Medical School, St Luke’s Campus, England
  2. opponent: Forsker Ian Geoffrey Mills, Centre for Molecular Medicine Norway, Universitetet i Oslo
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Øyvind Molberg, Klinikk for kreft, kirurgi og transplantasjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Disputasleder

Professor Torstein Egeland, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Dag Erik Undlien, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Utvikling av sykdom er hovedsakelig et resultat av arv og miljø. Tidligere betraktet man disse to som relativt adskilte faktorer, men senere års forskning har vist at miljøet kan påvirke hvilke gener som uttrykkes ved endring av såkalte epigenetiske mekanismer. Disse fungerer som genenes av- og påknapper i en celle, og er vist å være involvert i utviklingen av en rekke sykdommer. I sitt doktorgradsarbeid har Cand.scient. Kristina Gervin kartlagt i hvilken grad epigenetiske mekanismer, i form av DNA metylering, er involvert i utvikling av immunmediert sykdom ved å sammenligne friske og syke eneggede tvillinger. Epigenetiske forskjeller mellom eneggede tvillinger har mest sannsynlig miljømessige årsaker ettersom de er genetisk like.

Som et viktig ledd i sitt arbeid har Gervin studert hvordan DNA metyleringsmønstre arter seg blant friske tvillinger for å bidra til økt forståelse av denne epigenetiske mekanismen. Det ble avdekket stor grad av variasjon og lav grad av arvelighet, noe som tyder på at nettopp miljøet har stor påvirkningskraft.

Videre undersøkte Gervin hvorvidt de kunne finne forskjeller i DNA metylering hos tvillingpar der den ene tvillingen har psoriasis. De identifiserte flere gener med viktige funksjoner i immunforsvaret, noe som tyder på at epigenetiske forandringer fører til en feilregulering av immunresponsen og dermed utvikling av psoriasis. Forskningen på det epigenetiske aspektet ved denne sykdommen er foreløpig i startgropen og dette prosjektet er å anse som banebrytende i så måte.

Samlet sett utgjør immunmedierte sykdommer et stort problem på verdensbasis med enorme kostnader for helsetjenesten. Det er sannsynlig at epigenetiske forandringer er involvert i utviklingen av disse sykdommene og identifisering av spesifikke epigenetiske forandringer er viktige. I tillegg til å være potensielt viktige biomarkører er epigenetiske modifiseringer potensielt reversible og dette åpner for utviklingen av nye terapeutiske produkter og behandlingsmetoder.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 8. apr. 2013 15:19 - Sist endret 10. apr. 2013 13:18