Disputas: Thomas Michael Helle-Valle - Kardiologi

Cand.med. Thomas Michael Helle-Valle vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): New Non-invasive Methods for Quantification of Regional and Global Myocardial Function in the Normal and Ischemic Left Ventricle.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Alan Fraser, Institute of Molecular & Experimental Medicine, Cardiff University School of Medicine, Wales Heart Research Institute, Heath Park, Storbritannia
2. opponent: Forsker Charlotte Bjørk Ingul, Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Tor Inge Tønnessen, Akuttklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor Aksel Foss, Klinikk for kreft, kirurgi og transplantasjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Otto A. Smiseth, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Nye metoder for vurdering av hjertets pumpefunksjon: Lege og forsker Thomas Helle-Valle har utviklet nye og mer presise billeddiagnostiske metoder til bestemmelse av hjertets pumpefunksjon, hvilket er viktig i håndteringen av pasienter med mistenkt eller etablert hjertesykdom.

Hjertets hovedkammer er en hul muskelpumpe, hvor fibrene er organisert slik, at når de trekker seg sammen, så forkortes og fortykkes kammerveggen i tillegg til at kammeret ”vris opp som en våt klut”. Denne vridningen (torsjonen) av hovedkammeret innebærer at spissen og basen av hjertet roterer i motsatte retninger rundt kammerets langakse.

Hjertesykdommer påvirker kammerfunksjonen via ulike mekanismer og derfor er det behov for metoder som reflekterer ulike aspekter av kammerfunksjon.

Den viktigste metoden i dag til vurdering av pumpefunksjon er basert på avbildning av hjertet gjort med ultralyd (ekkokardiografi), røntgenstråler (CT) eller magnetisme (MR). Hjertekammerfunksjon vurderes visuelt ved å se på bevegelsen til hjerteveggen og endringer i veggtykkelse, ved å måle kammerdimensjoner og ved å estimere andelen blod som pumpes ut av hjertet (ejeksjonsfraksjon).

I sin avhandling New non-invaisve methods for quantification of regional and global myocardial function in the normal and ischemic left ventricle har Thomas Helle-Valle og hans medarbeidere vist at ved å benytte automatiserte mønstergjenkjennings-algoritmer på filmopptak av hjertet gjort med ultralyd eller CT, kan man tallfeste både hvordan ulike deler av hjertemuskelen endrer dimensjoner gjennom hjertesyklus, i tillegg til hovedkammerets vridning. Helle-Valle og medarbeidere har benyttet ulike modeller (bl.a. matematisk simulering, dyrekesperimenter og kliniske studier) til å validere de nye analysemetodene og til å vise hvordan den prosentvise endringen i hjerteveggens dimensjoner (strain) og rotasjon kan benyttes til å kartlegge utbredelsen av et hjerteinfarkt og måten infarktet påvirker hovedkammerets pumpefunksjon.

For mer informasjon, kontakt Johan Martin Hindrum

Publisert 8. mai 2013 12:27