Disputas: Christian Hellum - Ortopedi

Cand.med. Christian Hellum ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Patients with chronic low back pain and degenerative disc: effects of surgery with disc prosthesis versus rehabilitation, predictors of treatment outcome and health economic considerations.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Cody Eric Bünger, Ortopædkirurgisk Afdeling, Aarhus Universitetshospital, Danmark
  2. opponent: Professor Björn Strömqvist, Ortopediska kliniken, Skånes universitetssjukhus, Lund, Sverige
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Hanne F. Harbo, Nevrologisk avdeling, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Kåre Birger Hagen, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Overlege Oliver Grundnes, Aleris Sykehus & Medisinsk senter

Om behandling av kroniske korsryggsmerter og slitte mellomvirvelskiver.

Studier har vist at tverrfaglig rehabilitering kan være like effektivt som avstivningsoperasjon på pasienter med kroniske korsryggsmerter og slitasje i mellomvirvelskiver. Flere har tidligere sammenlignet operasjon med skiveprotese med avstivning, men det er ikke tidligere gjort randomiserte studier der man har sammenliknet operasjon med skiveprotese med tverrfaglig rehabilitering.

I sin avhandling ”Patients with chronic LBP and degenerative disc: effects of surgery with disc prosthesis versus rehabilitation, predictors of treatment outcome and health economic considerations” har Christian Hellum og medarbeidere inkluderte 173 pasienter med korsryggssmerter av minst ett års varighet og slitasje i korsryggens mellomvirvelskiver. Pasientene fikk enten operasjon med innsetting av skiveprotese eller tverrfaglig rehabilitering bestående av veiledet fysisk trening med kognitiv tilnærming. Det ble også undersøkte hvilke faktorer som predikerer et godt resultat og i hvilken grad bueledd og segmentet over operasjonen påvirkes av slitasje. Effekten ble også vurdert gjennom en helseøkonomisk analyse. Prosjektet var en multisenterstudie hvor fem norske universitetssykehus var med.

Innsetting av skiveprotese var mer effektivt enn rehabilitering, vist ved en større bedring i funksjon og reduksjon av smerte 2 år etter behandling. Forskjellen mellom gruppene var imidlertid noe lavere enn det som ble ansett som en klinisk viktig forskjell mellom gruppene. Ved kirurgisk behandling oppnådde 70 % av pasientene klar klinisk bedring, mot 47 % i rehabiliteringsgruppen. Antallet som kom tilbake i arbeid, var ikke forskjellig i de to gruppene. En alvorlig komplikasjon oppstod i forbindelse med reoperasjon av en skiveprotese. Man fant ingen forskjell mellom gruppene i slitasje av skive eller bueledd ovenfor det behandlede segmentet, men slitasje i bueledd i det opererte segmentet økte for de opererte pasientene.

Hellum konkluderer med at man ved operasjon med skiveprotese kan oppnå bedre resultater 2 år etter behandling når det gjelder funksjon og smerte, men at bedringen var betydelig også i rehabiliteringsgruppen. Med tanke på den potensielle risikoen ved kirurgi bør moderne og god tverrfaglig rehabilitering derfor forsøkes først.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 11. jan. 2013 12:50