Disputas: Valborg Helene Helseth - Psykiatri

Cand.med. Valborg Helene Helseth ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Mood disorders and psychotic disorders with co-occurring substance use disorders.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Tor Ketil Larsen, Psykiatrisk Divisjon, Stavanger universitetssykehus og Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Bergen
2. opponent: Avdelingsleder Ellen Hoxmark, Ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging, Region Midt, St. Olavs Hospital, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor emeritus Stein Opjordsmoen Ilner, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor emeritus Tore Gude, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor emeritus Helge Waal, SERAF, Universitetet i Oslo

Rus i psykiatrisk sykehus: I sin avhandling har psykiater Valborg Helseth undersøkt rusmiddelbruk blant pasienter i psykiatrisk sykehus.

I 2001 ble forekomsten av rusproblemer hos 65 pasienter i alderen 17-40 år innlagt Blakstad sykehus med psykose undersøkt med standardiserte intervjuer. Rundt halvparten av pasientene rapporterte at de hadde ruset seg på ett eller flere rusmidler i måneden før innleggelse. Det var samsvar mellom rapporteringen og rusmiddelfunn i urinprøver tatt ved innkomst. Når både nåværende og tidligere rusmiddelbruk ble kartlagt, viste det seg at 70 % av pasientene hadde eller hadde hatt en ruslidelse. Denne høye forekomsten av rusproblemer hos mennesker innlagt i psykiatrisk sykehus med psykose bør få konsekvenser for behandling og organisering i psykisk helsevern.

I 2007/2008 ble norsk versjon av det standardiserte amerikanske diagnoseintervjuet Psychiatric Research Interview for Substance and Mental Disorders (PRISM) utprøvd ved akuttavdelingen Blakstad sykehus blant 61 pasienter i alderen 18-65 år med rusmiddelbruk over et bestemt nivå. Hensikten med intervjuet er å kunne best mulig skille mellom uavhengig psykisk lidelse komplisert med rus og rusutløst psykisk lidelse hos personer som misbruker rusmidler. Helseth og medarbeidere fant at 40 % av de undersøkte pasientene hadde pågående rusutløst stemningslidelse eller rusutløst psykose. Pågående alvorlige depresjoner var rusutløst i 72 % av dem som ble innlagt med alvorlig depresjon, 57 % av disse var alkoholutløst. Pågående psykoser var rusutløst i en tredjedel av dem med psykose, hovedsakelig utløst av illegale rusmidler. Til tross for at PRISM intervjuet er svært omfattende og tidkrevende, var det mulig å bruke dette i en travel akuttpsykiatrisk avdeling. Pasientene hadde hovedsakelig positive reaksjoner på intervjuet. Diagnostisk nøyaktighet hos pasienter med både psykisk lidelse og ruslidelse er viktig for målrettet behandling.

For mer informasjon, kontakt Johan Martin Hindrum

Publisert 7. aug. 2013 09:29