Disputas: Kristin Kaasen Jørgensen - Gastroenterologi

Cand. med. Kristin Kaasen Jørgensen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Inflammatory Bowel Disease in Primary Sclerosing Cholangitis: Clinical Characteristics in Liver Transplanted and Non-Transplanted Patients.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Martti Färkkilä, Clinic of Gastroenterology, Helsinki University Central Hospital, Finland
2. opponent: Professor Arne Kristian Sandvik, Institutt for kreftforskning og molekylær medisin, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Glenny Cecilie Alfsen,  Klinikk for indremedisin og laboratoriefag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Tor Jacob Eide, Avdeling for patologi, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Kirsten Muri Boberg, Klinikk for kreft, kirurgi og transplantasjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Primær skleroserende kolangitt (PSC) er en kronisk galleveissykdom og en hyppig årsak til levertransplantasjon i Norden. De fleste PSC pasienter (ca 80 %) har også en kronisk betennelsestilstand i tykktarmen (IBD).  Lege og forsker Kristin Kaasen Jørgensen har i sin avhandling “Inflammatory Bowel Disease in Primary Sclerosing Cholangitis: Clinical Characteristics in Liver Transplanted and Non-Transplanted Patients” karakterisert PSC pasientenes tarmsykdom nærmere hva gjelder sykdomsforløp og risiko for kreftutvikling. De fleste pasientene hadde lite eller ingen tarmsymptomer. Tykktarmbetennelsen involverte ofte store deler av tarmoverflaten. Den var generelt lavgradig men mest uttalt i de øvre tarmsegmenter.  Skopiundersøkelse av tykktarmen (koloskopi) viste at betennelsesgraden var økt hos 40 % av pasientene etter, sammenliknet med før, levertransplantasjon. Økt betennelsesgrad var assosiert med ung alder ved IBD diagnose samt med dagens standard behandling etter levertransplantasjon (takrolimus og mykofenolat mofetil), mens tidligere standardbehandling (ciclosporin og azatioprin) viste en beskyttende effekt. Risiko for tarmkreft og forstadier til tarmkreft økte også etter levertransplantasjon og var assosiert med bruk av to ulike medikamenttyper: aminosalisylater og ursodeoksykolsyre. Avhandlingen bygger på to ulike studier publisert i tre artikler; en tverrsnittsstudie der norske PSC pasienter ble inkludert fortløpende over en 3-årsperiode og en tilbakeskuende (retrospektiv) studie av alle PSC pasienter behandlet med levertransplantasjon i Norden over en 20 års periode.

Resultatene fra disse til nå største studiene innenfor dette fagfeltet bidrar til at en i større grad kan skreddersy behandling og oppfølgning av PSC pasienter med IBD, med det mål å redusere tarmbetennelsen og å minske risiko for utvikling av tykktarmskreft.

For mer informasjon, kontakt Johan Martin Hindrum

Publisert 11. nov. 2013 10:22