Disputas: Peter Mark Jourdan - Infeksjonsmedisin

Cand.med. Peter Mark Jourdan ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Schistosoma haematobium infection in the female genital mucosa. Immunohistochemical and clinicopathological analyses with respect to HIV target cells and vascularity in cervicovaginal tissue. Cross-sectional studies in Malawi and Madagascar.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Sebastian Lucas, KCL School of Medicine, St Thomas' Hospital, London, UK
  2. opponent: Professor Jayanthilall S Bagratee, Nelson R Mandela School of Medicine, University of KwaZulu-Natal, Durban, Sør-Afrika
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Anne Margarita Dyrhol Riise, Medisinsk klinikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Erik Qvigstad, Kvinne- og barneklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Eyrun Floerecke Kjetland, Kompetansesenter for import- og tropesykdommer, Infeksjonsmedisinsk avdeling, Oslo universitetssykehus HF

Vanlig parasittsykdom kan disponere for HIV infeksjon

Lege og forsker Peter Jourdan har i doktorgradsarbeidet sitt vist at parasitter kan bidra til økt risiko for HIV/AIDS.

Parasittsykdommen schistosomiasis er nesten like vanlig som malaria, og rammer millioner av kvinner som lever under dårlige sanitære forhold og uten rent vann. Flertallet av disse kvinnene vet ikke om sykdommen de har og får ikke tilgang til enkel forebyggende behandling.

Heteroseksuell smitte er den viktigste måten HIV spres på i verden. Jourdan og medarbeidere har i avhandlingen - Schistosoma haematobium infection in the female genital mucosa - studert vevsreaksjonene rundt parasittegg i kvinnelige kjønnsorgan og har funnet økt antall målceller for HIV. Det parasittinfiserte vevet er også mer blodfylt enn hos kvinner uten parasitter, noe som kan gi slimhinneblødning og redusert barriere mot infeksjon. Videre har Jourdan og medarbeidere utviklet en enkel metode for å analysere fremtidige vevsprøver med tanke på parasitter og andre forsømte sykdommer i utviklingsland.

Behandlingen mot schistosomiasis er billig og lettvint. Forskningsgruppen holder nå på med en studie i Sør-Afrika som skal undersøke om medisiner mot schistosomiasis kan bremse HIV/AIDS epidemien.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 25. jan. 2013 12:21 - Sist endret 31. jan. 2013 11:35