Disputas: Unni Mette Stamnes Köpp - Pediatri

Cand.med. Unni Mette Stamnes Köpp ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Pathways contributing to childhood weight development and overweight in Norway.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Førsteamanuensis Rønnaug Ødegård, Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim
2. opponent: Lektor Ellen Aagaard Nøhr, Institut for Folkesundhed, Århus universitet, Århus, Danmark
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Britt Ingjerd Nesheim, Kvinne- og barneklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Erik Qvigstad, Kvinne- og barneklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Knut Dahl-Jørgensen, Kvinne- og barneavdelingen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hva betyr mors vekt for barnet? Barnelege Unni Mette Stamnes Köpp og medarbeidere viser at høyere vekt hos kvinner før de blir gravide og stor vektøkning i svangerskapet henger sammen med økt fødselsvekt og barnets vekt ved 3 år.
Overvekt og fedme i barneårene er et økende problem på verdensbasis. Det representerer et betydelig helseproblem og kan få konsekvenser for barns helse og sykelighet i voksen alder. Overvekt er knyttet til ubalanse mellom energiinntak og energiforbruk, og gener og miljøfaktorer påvirker denne balansen. Det er mangel på kunnskap om hvilken betydning ulike faktorer kan ha for vektutviklingen i de første leveår.
Avhandlingen ”Pathways contributing to childhood weight development and overweight in Norway” er en del av den norske Mor og Barnundersøkelsen. Hovedmålet er å undersøke hvordan ulike faktorer som mors vekt og vektøkning i svangerskapet og barnets søvnvaner kan påvirke utviklingen av overvekt hos barn.
Etter internasjonale kriterier for overvekt var 12 % av treåringene overvektige og 2 % hadde fedme. Høy utdanning hos mor og tidligere svangerskap viste også sammenheng med økt fødselsvekt. Hver enhet økning i kroppsmasseindeks (KMI) før svangerskapet økte barnets KMI ved tre år med 0,035 kg/m2. Studien viser at mødre med KMI på 35 (fedme) i gjennomsnitt hadde barn med 0,5 enhet høyere KMI ved tre år sammenlignet med mødre med KMI på 20 (normalvektig). Vektøkning i svangerskapet påvirket i seg selv risikoen for overvekt hos barnet uansett mors vekt før hun ble gravid. Köpp og hennes medarbeidere fant ingen sammenheng mellom barnets søvnvaner ved 6 og 18 måneders alder og treåringenes vekt.
Målrettet forebygging krever kunnskap om hvilke tiltak som kan bedre barns helse. Funnene kan bety at overernæring av fosteret gjennom mors vekt og vektøkning øker risikoen for senere overvekt, og at økende forekomst av overvekt hos kvinner kan forsterke epidemien i neste ledd. Betydningen av å holde en sunn vekt før og i svangerskapet understrekes av forfatterne.

For mer informasjon, kontakt Johan Martin Hindrum

Publisert 9. apr. 2013 09:02