Disputas: Airazat M. Kazaryan - Kirurgi

Cand.med. Airazat M. Kazaryan ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): New Minimally Invasive Techniques in the Treatment of Patients with Lesions in the Liver: Laparoscopy and Extracorporeal High Intensity Focused Ultrasound.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor John N. Primrose, Faculty of Medicine, University of Southampton, Storbritannia
2. opponent: Associate Professor Roberto Troisi, The Division of Hepato- Biliary and Pancreatic Surgery, Ghent University Hospital and Medical School, Ghent, Belgia
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Ola Reiertsen, Klinikk for kirurgiske fag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Ragnhild Emblem, Klinikk for kreft, kirurgi og transplantasjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Bjørn Edwin, Intervensjonssenteret, Oslo universitetssykehus HF, Rikshospitalet, Oslo

Lege og forsker Airazat M. Kazaryan har skrevet en PhD-avhandling som omhandler kikkhullskirurgi, brukt i behandling av pasienter med hovedsakelig spredning av tykktarmkreft til leveren, og eksperimentelle studier som har studert bruk av fokusert ultralyd (HIFU, ”high intensity focused ultrasound”) i en 3Tesla MR.
Den første delen av avhandlingen er basert på over 200 pasienter som ble operert med kikkhullskirurgi for lidelser i leveren på Oslo universitetssykehus – Rikshospitalet i perioden 1998-2010.
De viktigste funnene i studiene var høy overlevelse og lavt tilbakefall av sykdom. Tiden pasientene lå på sykhuset etter operasjon og komplikasjonsfrekvensen blant de som ble behandlet med kikkhullskirurgi, var lavere enn det som er forventet ved tradisjonell ”åpen” kirurgi.  De kosmetiske resultaterne var også meget gode.
Den siste studien i avhandlingen studerte fokusert ultralyd utført på en grisemodell. Her avslørte man noen relativt ukjente utfordringer ved anvendelse av energi og fokusert ultralyd i en 3Tesla MR. Metoden er fortsatt bare i eksperimentell bruk her i landet, og de utfordringene som man fant må løses før metoden kan anvendes på pasienter.
Antallet pasienter i disse studiene er stort også i internasjonal målestokk, og resultatene er oppsiktsvekkende. Dette er grunnen til at flere av artiklene ble publisert i høyt ansette kirurgiske tidsskrifter, bl.a. ”Annals of Surgery”.
Gjennom disse studiene er det norske kirurgiske miljøet blitt plassert på verdenskartet.
Alt dette ble mulig takket være flerårig innsats av et ivrig kirurgisk team, ledet av professor Bjørn Edwin, som satser på pasientvennlige kirurgiske prosedyrer.

For mer informasjon, kontakt Johan Martin Hindrum

Publisert 4. juni 2013 09:05