Disputas: Inge Petter Kleggetveit - Klinisk nevrofysiologi

Cand.med. Inge Petter Kleggetveit ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Peripheral neurophysiological mechanisms of neuropathic pain: investigations of distinct peripheral nociceptors in healthy subjects and patients with chronic peripheral neuropathic pain..

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Associate Professor Matthias Ringkamp, Johns Hopkins University, Baltimore, USA
  2. opponent: Professor Håkan Olausson, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Gøteborg, Sverige
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Hanne F. Harbo, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor emeritus Harald Breivik, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Ellen Jørum, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege Inge Petter Kleggetveit har undersøkt hvordan endringer i perifere nociseptorer kan være viktig ved perifer nevropatisk smerte, det vil si smerte som skyldes skade eller sykdom i det perifere nervesystemet. Slike smerter er ofte vanskelig å behandle og man vet relativt lite om hvorfor noen utvikler disse smertene. Tidligere forskning tyder på at patologiske endringer i spesifikke undergrupper av tynne nervefibre (nociseptorer) i det perifere nervesystemet kan være viktig.  En økt forståelse av relevante forandringer vil være nyttig for å kunne utvikle nye og bedre behandlingsmetoder. I avhandlingen Peripheral neurophysiological mechanisms of neuropathic pain: investigations of distinct peripheral nociceptors in healthy subjects and patients with chronic peripheral neuropathic pain har Kleggetveit og hans medarbeidere benyttet forskjellige nevrofysiologiske metoder for å undersøke det perifere nervesystemet hos pasienter med perifer nevropati/nerveskade. Man fant ingen forskjeller mellom pasienter med smerte og pasienter uten smerte når man benyttet seg av rutinemessig nevrofysiologisk undersøkelse av tynne nervefibre (termotest). Derimot fant man ved hjelp av den eksperimentelle metoden mikronevrografi at en spesifikk undergruppe av perifere nociseptorer (CMi-nociseptorer) var mer hyperaktive hos pasienter med smertefull nevropati sammenlignet med pasienter med nevropati uten smerte. Dette tyder på at endringer i slike nervefibre kan være relevante for smerten som oppleves ved perifer nevropatisk smerte. Ved hjelp av mikronevrografi fant man også at forskjellige undergrupper av perifere nociseptorer reagerer ulikt på lave doser av lokalbedøvelsen lidokain hos friske forsøkspersoner. Funnene i denne avhandlingen kan bidra til å øke forståelsen av bakenforliggende mekanismer for nevropatisk smerte.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 30. mai 2013 12:58