Disputas: Cecilie Knoph - Epidemiologi

Cand.polit. Cecilie Knoph ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Eating disorders in pregnancy and postpartum. A population-based longitudinal pregnancy cohort study.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Dosent David Clinton, Institutionen för klinisk neurovetenskap, Karolinska Institutet, Stockholm, Sverige
2. opponent: Professor Lars Wichstrøm, Psykologisk institutt, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Emerita Berit Grøholt, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Ingeborg Rossow, Nasjonalt senter for selvmordsforskning og –forebygging, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor og avdelingsdirektør Ted Reichborn-Kjennerud, Avdeling for genetikk og miljø, Folkehelseinstituttet, Oslo

Spiseforstyrrelser i graviditet og etter fødsel: I de senere år har det vært en økende interesse for spiseforstyrrelser hos gravide og hos kvinner med små barn blant annet fordi man har fått mer kunnskap om de negative konsekvensene dette kan ha. Cecilie Knoph har undersøkt forløp av spiseforstyrrelser gjennom graviditet og i tiden etter fødsel samt faktorer som er assosiert med dette.  Avhandlingen er basert på datamateriale fra Den norske mor og barn-undersøkelsen, ledet fra Nasjonalt folkehelseinstitutt, hvor over 90 000 gravide kvinner er inkludert.

Et hovedfunn er at en relativt stor andel av kvinnene med en spiseforstyrrelse rett før graviditeten fortsetter med denne spiseforstyrrelsen og/eller annen spiseforstyrret atferd i de første årene etter fødsel. Det er derfor viktig at helsepersonell har kunnskap om hvordan de skal fange opp kvinner med spiseforstyrrelser i denne livsfasen for å kunne tilby adekvat oppfølging og behandling.

Videre viser undersøkelsen at flere av risikofaktorene for å utvikle en spiseforstyrrelse under graviditeten er de samme som i andre perioder i livet. Likevel kan det være slik at graviditeten – og de sosiale, psykologiske og biologiske endringer som følger - kan være med å utløse en spiseforstyrrelse.  Avhandlingen bidrar med ny kunnskap om overspisningslidelse i denne perioden, noe som i liten grad har blitt studert tidligere.

For mer informasjon, kontakt Christine Barland

Publisert 4. jan. 2013 13:42 - Sist endret 7. jan. 2013 12:30