Disputas: Borghild Løyland - Kroniske smerter og psykiske plager

Kandidat i sykepleievitenskap Borghild Løyland ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Chronic pain, psychological distress and health-related quality of life among long-term social assistance recipients in Norway.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Ingela Skärsäter, Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska Akademin, Göteborgs universitet, Sverige
  2. opponent: Professor Rolf Rønning, Senter for innovasjon i tjenesteyting, Høgskolen i Lillehammer
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Gunnar Tellnes, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Disputasleder

Førsteamanuensis Ragnhild Hellesø, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Tone Rustøen, Avdeling for sykepleievitenskap, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Mange langtidsmottakere av sosialhjelp plages av kroniske smerter (44%), over halvparten har psykiske plager (57%) og livskvaliteten deres er lav.

Dette er funn Borghild Løyland har gjort i sin doktoravhandling “Chronic pain, psychological distress and health-related quality of life among long-term social assistance recipients in Norway”. I avhandlingen viser hun at langtidsmottakere av sosialhjelp er unge, flertallet er menn, de bor oftere alene, er oftere skilt og har mindre utdanning enn hele befolkningen. En av tre har rusproblemer og en tredjedel har ikke vært i arbeid i mer enn 6 måneder.

Studien er gjort i 14 kommuner i Norge. Økonomisk sosialhjelp er velferdsstatens «siste sikkerhetsnett», det er penger til livsopphold for mennesker som ikke har krav på andre trygdeytelser eller har noen til å forsørge seg.

Ulykker og sykdom er oftere årsak til kroniske smerter hos sosialhjelpsmottakerne enn i befolkningen.

Sosialhjelpsmottakerne har oftere smerter i mageregionen og mottar sjeldnere fysioterapi som behandling for smertene.

Sosialhjelpsmottakerne med kroniske smerter er eldre, oftere gift, flere er ensomme og flere har problemer med alkohol sammenlignet med de uten kroniske smerter. Kroniske smerter, ensomhet, rusbruk og alder kan forklare noe av den nedsatte livskvaliteten.

Både sosialhjelpsmottakerne og de i befolkningen med psykiske plager har lavere livskvalitet enn de uten psykiske plager. Det er interessant at langtidsmottakerne av sosialhjelp med psykiske plager rapporterer lavere livskvalitet enn de i befolkningen med psykiske plager. De som har sosialhjelp som hovedinntektskilde er «sårbare og vanskeligstilte» og mange har en følelse av håpløshet med tanke på framtiden.

Denne studien viser at ulike profesjoner i offentlige tjenester må samarbeide tett for å finne løsninger for denne gruppen. Et samarbeid på tvers av helsetjenester og NAV kan være hensiktsmessig og nødvendig. Sammensatte problemer krever koordinerte og flerfaglige løsninger.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 5. apr. 2013 13:12 - Sist endret 8. apr. 2013 07:55