Disputas: Peter Majak - Thoraxkirurgi

Cand.med. Peter Majak ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Cytokines and the pressure overloaded myocardium; Potential effects on remodelling, reverse remodelling and myocardial function following aortic valve replacement in patients with aortic valve stenosis.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Kristian Bartnes, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Tromsø
2. opponent: Professor Rune Haaverstad, Avdeling for hjerte- og lungekirurgi, Haukeland universitetssykehus, Bergen
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Ingebjørg Seljeflot, Medisinsk klinikk, institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Kjetil Sunde, Akuttklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Theis Tønnessen, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Trykkoverbelasting av hjertet. Cytokiner kan være et terapeutisk angrepspunkt: Kirurg og forsker Peter Majak har kartlagt hvordan nivået av små signalmolekyler, kalt cytokiner, endres hos pasienter med forsnevret hovedpulsåreklaff og etter utskifting av den syke klaffen. Funnene gir ny innsikt i om cytokinene IL-18, GDF-15, Endothelin og visfatin kan være potensielle mål for medikamentell terapi.

Forsnevring av hovedpulsåreklaffen, kalt aortastenose, fører ubehandlet til hjertesvikt. Grunnet den økende andelen av eldre i befolkingen, forekommer tilstanden stadig hyppigere. Behandlingen er en operasjon der den trange klaffen skiftes ut med en kunstig klaff. Aortastenose fører til sykelige forandringer i hjertemuskelen, der denne vokser og mengden bindevev mellom muskelcellene i hjerteveggen øker. Etter operasjon, med den nye klaffen på plass, går disse endringene normalt gradvis tilbake, men i tilfeller med uttalte forandringer i hjertemuskelen kan denne prosessen være ufullstendig. Cytokiner kan bidra til forandringene i hjertemuskelen både før og etter operasjonen og kan tenkes som mulig angrepspunkt ved medikamentell behandling for å hjelpe hjertets tilheling.

I sin avhandling ”Cytokines and the pressure overloaded myocardium; Potential effects on remodelling, reverse remodelling and myocardial function following aortic valve replacement in patients with aortic valve stenosis” har Peter Majak og medarbeidere undersøkt profiler av bestemte cytokiner hos pasienter med aortastenose, både før, under og etter klaffeoperasjonen. Disse cytokinene har i celle- og dyreeksperimentelle studier vist å kunne påvirke hjertets funksjon, men funnene har ikke vært studert i pasienter. I studien var det også mulig å undersøke hvordan cytokinene endret seg under selve operasjonen, i tilslutning til fasen der hjertet er uten blodtilførsel og er på sitt mest sårbare.

For mer informasjon, kontakt Johan Martin Hindrum

Publisert 30. mai 2013 10:12