Disputas: Ingjerd Wangensteen Manner - Nyremedisin

Cand.med. Ingjerd Wangensteen Manner ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): HIV infection and hypertension - epidemiological and pathogenetic aspects.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Ole Kirk, Copenhagen HIV Programme, Det Sundheds-videnskabelige Fakultet, Københavns universitet, Danmark
2. opponent: Professor Kjetil K. Melby, Avdeling for mikrobiologi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Gudmund Nordby, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Professor Else Marit Løberg, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Prodekan Ingrid Os, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

I sin avhandling Hivinfeksjon og hypertensjon – epidemiologiske og patogenetiske aspekter har lege og forsker Ingjerd W. Manner har påvist en sammenheng mellom nedsatt immunologisk forsvar ved langtkommen hivsykdom og utvikling av forhøyet blodtrykk (hypertensjon). I dette arbeidet har Ingjerd W. Manner og medarbeidere fulgt 434 hivinfiserte pasienter i Oslo i 3.5 år og undersøkt forekomsten av nyoppstått hypertensjon. Rundt 10% av alle med normalt blodtrykk utviklet hypertensjon, sammenliknbart med hva man vil forvente i den generelle befolkning. Utvikling av hypertensjon var forbundet med varigheten av hivsykdommen, mens hypertensjon gjennom hele studieperioden var forbundet med tidligere betydelig svekket immunsystem som følge av hiv.

En viktig årsak til svekket immunsystem ved hiv kan være ødeleggelse av tarmslimhinnens immunceller og lekkasje av tarmbakterieprodukter til blodet. Denne lekkasjen kan måles ved hjelp av lipopolysakkarid (LPS) og kan føre til en kronisk betennelsetilstand og utmatting av immunystemet. Manner og medarbeidere fant at forhøyet LPS var forbundet med utvikling av hypertensjon.

Regelmessig blodtrykksmåling og behandling av hypertensjon er viktig for å forebygge organskade og hjerte-kar sykdom hos hivpasienter. Langtkommen hivsykdom kan ha uheldige effekt på blodtrykket via en kronisk betennelsestilstand. Tidlig diagnostikk samt tidlig oppstart av behandling mot hiv vil dermed kunne bidra til å redusere forekomsten av hypertensjon og hjerte-kar sykdom hos hivinfiserte individer.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 2. sep. 2013 11:08 - Sist endret 12. sep. 2013 12:36