Disputas: Priscilla Martinez - Epidemiologi

M.phil. Priscilla Martinez ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Alcohol use in special populations in Africa: Data from the World Health Survey and Study on global AGEing and adult health

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

• 1. opponent: Professor Kim Bloomfield, Centre for Alcohol and Drug Research, Aarhus University, Danmark
  • 2. opponent: Forskningsleder Elisabet E. Storvoll, Statens institutt for rusmiddelforskning, Oslo
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Espen Ajo Arnevik, Psykologisk institutt, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo

Professor Gunnar Aksel Bjune, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veiledere

• Forsker Lars Lien, Senter for rus- og avhengighetsforskning (SERAF), Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
  • Professor Thomas Clausen, Senter for rus- og avhengighetsforskning (SERAF), Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
  • Forsker Anne Landheim, Sykehuset Innlandet, Brumundal

Afrika som region opplever økonomisk vekst og betydelig sosial endring, noe som gjør det til et attraktivt marked for salg av alkohol. Kvinner og eldre voksne er viktige for dette markedet, men som tradisjonelt sjeldne brukere eller avholdende, har deres drikkemønstre fått begrenset med oppmerksomhet. Ved bruk av offentlig tilgjengelig data fra Verdens helseorganisasjon (WHO) har dette studiet hatt som mål å skaffe grunnleggende informasjon om hvordan afrikanske kvinner og eldre voksne bruker alkohol, identifisere faktorer som er assosiert med ulike typer drikkemønstre, og å foreta sammenligning mellom afrikanske land.
Vi brukte data fra spørreundersøkelser samlet inn fra over 40.000 kvinner fra 20 afrikanske land, samt 7500 eldre fra Ghana og Sør-Afrika. Vi konstruerte drikkemønstre basert på svar på spørsmål om alkoholbruk den foregående uken og i forhold til standard retningslinjer.
Blant kvinner fant vi at de ulike drikkemønstrene varierte bredt mellom de 20 landene, selv om å avstå fra alkohol var det mest vanlige.
Moderat bruk av alkohol var mest vanlig blant drikkende, imidlertid var skadelig bruk av alkohol så høyt som 50 % av dagens drikkende i utvalgte land. Drikkemønstre var assosiert med en rekke faktorer, og få var vanlige på tvers av landene. Blant eldre voksne var livslang avholdenhet høyt i Sør-Afrika, og skadelig drikking var vanlig blant dagens drikkende. I Ghana var livslang avholdenhet mye sjeldnere, og moderat drikking var normen. I begge landene var røyking en fellesfaktor med å være en drikkende.
Variasjonen i bruk av alkohol på tvers av de afrikanske landene og høye tallene på skadelig bruk i noen land antyder at man trenger skreddersydd nasjonale alkoholpolitikk. Den generelle frekvensen av alkoholbruk støtter tiltak med anerkjent effekt slik som alkoholavgifter som retter seg mot hele populasjonen. Alkoholbruk blant kvinner og eldre voksne i Afrika bør følges i takt med utviklingen av den afrikanske region.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 7. mars 2013 15:03 - Sist endret 19. mars 2013 15:05