Disputas: Øystein Meen - Kardiologi

Cand.med. Øystein Meen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Platelet Aggregometry and Aspects of Residual Platelet Reactivity in Patients with Coronary Artery Disease Treated with Aspirin and Clopidogrel.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Tomas Lindahl, Institutionen för klinisk och experimentell medicin, Linköpings Universitet, Linköping, Sverige
2. opponent: Professor John-Bjarne Hansen, Institutt for klinisk medisin, Det helsevitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø
3. Leder av bedømmelseskomiteen: Professor Ingebjørg Seljeflot, Medisinsk klinikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Theis Tønnessen, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Overlege Gunnar Erikssen, Kardiologisk avdeling, Oslo universitetssykehus HF, Rikshospitalet, Oslo

Avhandlingen bygger på 3 artikler som omhandler laboratoriemåling av blodplatenes gjenværende evne til å gi blodproppdannelse (aggregere) hos kransåresyke pasienter som får blodplatehemmende medisiner i form av acetylsalisylsyre (ASA) og klopidogrel. ASA virket som forventet hos de aller fleste pasientene, og at ingen av pasientene var resistente. Effekten av klopidogrel varierte som forventet i betydelig grad fra pasient til pasient men var ganske stabil over tid hos den enkelte pasient. Hos noen pasienter kan man forsvare å bruke begrepet resistens. Det var godt samsvar i måleresultatene over tid mellom den eldre «gullstandard» målemetoden lystransmisjonsaggregometri (LTA) og den nye og raskere Multiple Electrode Aggregometry (MEA). ASA brukes rutinemessig for å hindre blodpropp hos kransåresyke pasienter og klopidogrel brukes i tillegg ved ustabil kransåresykdom eller utblokking av kransårene. Det har vært foreslått at noen pasienter kan være ”resistente” mot disse medisinene da blodpropp kan oppstå til tross for behandling, og det er sett sammenheng mellom tilbakefall av blodpropp og redusert laboratoriemålt effekt av både ASA og klopidogrel. Blodproppdannelsen er kompleks og kan igangsettes via flere mekanismer og det eksisterer ikke på nåværende tidspunkt noen internasjonal konsensus om rutinemessig testing. Alle pasientene i studien var henvist til Rikshospitalet for kontrastundersøkelse av kransårene.

For mer informasjon, kontakt Johan Martin Hindrum

Publisert 16. mai 2013 10:41