Disputas: Line Brennhaug Nilsen - Medical physics

Siv.ing. Line Brennhaug Nilsen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Functional magnetic resonance imaging for prediction and assessment of response to neoadjuvant treatment in breast cancer patients.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

• 1. opponent: Medical Physicist Uulke van der Heide, Department of Radiation Oncology,  The Netherlands Cancer Institute, Amsterdam
  • 2. opponent: Professor Steinar Lundgren, Institutt for kreftforskning og molekylær medisin,  Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Ellen Karine Grov, Avdeling for sykepleievitenskap, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Professor Per Hjalmar Nakstad, Avdeling for radiologi og nukleærmedisin, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Forskningsleder Therese Seierstad, Avdeling for radiologi og nukleærmedisin, Oslo universitetssykehus HF, Ullevål

Magnetisk resonans (MR)-avbildning benyttes for å kartlegge sykdomsutbredelse for brystkreftpasienter med langtkommen sykdom. Brystkreftpasienter med store svulster får ofte cellegift for å redusere svulstens størrelse før operasjon. Mens noen oppnår betydelig størrelsesreduksjon, vil andre ha liten eller ingen effekt av behandlingen.  Det er derfor viktig å ha gode verktøy for å evaluere behandlingseffekt, slik at behandlingen kan endres dersom ønsket effekt uteblir.

I sin doktorgradsavhandling Functional magnetic resonance imaging for prediction and assessment of response to neoadjuvant treatment in breast cancer patients har sivilingeniør Line Brennhaug Nilsen og medarbeidere undersøkt i hvilken grad ulike måleparametere fra avansert MR-avbildning kan brukes til å forutsi behandlingseffekt, enten før igangsetting av behandling eller tidlig i behandlingsforløpet. Funksjonell MR vil, i tillegg til å gi en god fremstilling av brystanatomien, gi viktig informasjon om brystkreftsvulstens oppbygning (diffusjonsvektet MR) og blodgjennomstrømning (dynamisk kontrastforsterket MR).

Ved hjelp av matematisk modellering har Nilsen vist at beregning av diffusjonskoeffisienten (ADC) fra diffusjonsvektet MR både avhenger av valg av opptaksparametere og beregningsmodell.

I en studie av 31 brystkreftpasienter viste Nilsen og kollegaer at ADC, svulstens størrelse og størrelsesendring målt på MR etter 4 kurer med cellegift korrelerte med komplett respons (fravær av kreftceller i operasjonspreparatet). Nilsen har videre vist at begrenset blodgjennomstrømning i kreftsvulsten på diagnosetidspunktet øker sannsynligheten for at det er mikrometastaser i benmargen. Da mikrometastaser i benmargen er assosiert med dårlig langtidsutkomme, indikerer disse funnene et potensial for MR-avbildning til å kunne bidra med prognostisk informasjon allerede før behandlingsoppstart og dermed være et verktøy som kan bidra til mer skreddersydd behandling for disse pasientene.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 17. juni 2013 10:56 - Sist endret 17. juni 2013 12:25