Disputas: Ahmad Omair - Chemical Pathology

Cand. med. Ahmad Omair ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Genetic predisposition to low back pain and lumbar disc degeneration.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Jocelyn PG Urban, Department of Physiology, Anatomy and Genetics, Oxford, England
  2. opponent: Professor Audun Stubhaug, Akuttklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Overlege Hans Erik Høgevold, Avdeling for plastikk- og rekonstruktiv kirurgi, Oslo universitetssykehus HF, Oslo

Professor Cecilie Røe, Avdeling for fysikalsk medisin og rehabilitering, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Jens Ivar Brox, Oslo universitetssykehus HF

Korsryggsmerter er den vanligste muskel-skjelett plagen og et offentlig anliggende i den vestlige verden. Patogenesen er sammensatt og dårlig forstått, men degenerasjon av mellomvirvelskiven ansees som en viktig årsak og er et mål for behandling. I tillegg til ulike miljøfaktorer, spiller arv en viktig rolle i utvikling av kroniske korsryggsmerter. Det er rapportert stor variasjon i effekt av behandling ved kroniske korsryggsmerter.

Formålet med denne doktorgraden var å identifisere genetiske faktorer ved kroniske korsryggsmerter. Utfallsmål var smerte og andre kliniske faktorer samt degenerasjon av mellomvirvelskiven.

146 pasienter og 188 friske kontroller ble inkludert. Degenerasjon ble vurdert radiologisk ved inklusjon, smerte og funksjonssvikt ble selvrapportert ved 7-11 år oppfølging. 27 genetiske varianter fra 20 kandidat gener for degenerasjon av mellomvirvelskiven og 4 varianter av et smertegen (COMT) ble analysert.

Resultatene fra studiene styrker kunnskap om at både inflammatoriske og matrix degraderende gener spiller en rolle ved degenerasjon av mellomvirvelskiven. Varianter av interleukin 18 reseptor genet var assosiert med risiko for utvikling av kroniske korsryggsmerter og degenerasjon. Varianter av smertegenet COMT var assosiert med effekt av avstivningsoperasjon og kognitiv intervensjon og trening. DNA fra spytt ble funnet å et fullverdig alternative til DNA fra blod for genetiske studier.

Avhandlingen har bidratt til bedre forståelse av genetiske årsaksmekanismer ved kronisk korsryggsmerter.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 21. mars 2013 11:09