Disputas: Anne Opsal - Psykiatri - rusbehandling

Cand.san. Anne Opsal ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Involuntarily admitted patients with substance use disorders

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

• 1. opponent: Professor Odd-Ragnar Nilssen, Institutt for samfunnsmedisin, Universitetet i Tromsø
  • 2. opponent: Professor Agneta Öjehagen, Universitetssjukhuset i Lund, Sverige
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Elin Olaug Rosvold, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Professor emerita Berit Grøholt, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Thomas Clausen, Senter for rus- og avhengighetsforskning, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Tvangsinnleggelse av pasienter med ruslidelser
Forsker og sykepleier Anne Opsal har i sin studie vist at en stor del av tvangsinnlagte pasienter både etter Psykisk helsevernloven og Helse- og omsorgstjenesteloven har samtidig rus- og psykiatrisk lidelse. Mens menn dominerte blant tvangsinnlagte pasienter med ruslidelser etter Psykisk helsevernloven, var det relativt flere unge kvinner innlagt etter Helse- og omsorgstjenesteloven. Tvangsinnlagte til tverrfaglig spesialisert behandling etter Helse- og omsorgstjenesteloven hadde mer bruk av trygdeytelser, tyngre rusbelastning og oftere legekontakt på grunn av somatiske helseproblemer enn frivillig innlagte pasienter.
I en nasjonal studie av pasienter med ruslidelse innlagt i akuttpsykiatriske avdelinger samvarierte det å bli tvangsinnlagt med bruk av amfetamin. En annen delstudie viste at blant førstegangs psykosepasienter er det større forekomst av tvangsinnleggelser dersom man har samtidig ruslidelse. Samtidig rus- og psykisk lidelse virker med andre ord til å komplisere behandlingsforløpet og er assosiert med tvangsinnleggelser.
Dette tyder på at kliniske rutiner for å identifisere både rus- og psykiatriske lidelser, bør gis høy prioritet i behandlingssystemene. Mange av pasientene vil kunne ha nytte av integrerte spesialisthelsetjenester innen mental helse, somatisk helse og tverrfaglig, spesialisert rusbehandling.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 23. jan. 2013 13:44 - Sist endret 8. feb. 2022 13:14