Disputas: Ole Reigstad - Håndkirurgi/Ortopedisk kirurgi

Cand.med. Ole Reigstad ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Wrist arthroplasty; bone fixation, clinical development and mid to long term results.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Torben Bæk Hansen, Regionshospitalet Holstebro, Holstebro, Danmark
  2. opponent: Professor Arild Aamodt, Institutt for nevromedisin, NTNU, Trondheim
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Berit Flatø, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Olav Røise, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Magne Røkkum, Oslo universitetssykehus HF

Leddproteser i knær, hofter og skuldre har for lengst erstattet avstiving som behandling og gir smertelindring og funksjon over lang tid. Ingen håndleddsproteser har så langt tålt langvarig vanlig bruk i arbeid og fritid. De har løsnet, gått ut av ledd eller brukket. Håndleddsproteser har derfor vært forbeholdt eldre pasienter og revmatikere med små krav til belastning. Ellers friske og aktive pasienter med ødelagte håndledd har blitt tilbudt avstiving. I sin avhandling “Wrist arthroplasty; bone fixation, clinical development and mid to long term results” har Ole Reigstad og medarbeidere studert en nyutviklet håndleddsprotese. På hver side av leddet ble det skrudd inn en konisk skrue av legert titan belagt med et tynt lag resorberbar kalsiumfosfat (brushite) for at beinet skulle gro inn og feste skruene. Skruene var koblet sammen med en krom-kobolt kule-skål leddforbindelse. I en kanin-modell ga brushite-belegget sterkere binding mellom implantat og ben enn skruer uten belegg, mens resultatene varierte sammenliknet med hydroksyapatitt- belegg. En prototype ble operert inn hos 8 aktive pasienter som ble fulgt årlig. Etter 8 år var funksjonen god, men to proteser var byttet pga løsning, og to håndledd ble avstivet pga infeksjon. Erfaringene fra prototypen og dyreforsøkene bekreftet at protesen ga direkte innfesting i beinet, men avslørte også mangler ved konseptet. Etter raffinering av den kirurgiske teknikken, instrumentene og implantatene ble den endelige protesen godkjent i 2006. 30 pasienter med normale eller høye funksjonskrav ble operert og fulgt årlig. Protesen ga god smertelindring, funksjon, kraft, bevegelighet og yrkesaktivitet hos pasientene. 2 pasienter fikk protesen fjernet og håndleddet avstivet(pga infeksjon/smerte). Resten av pasientene er fornøyd. Dette er den første studien hvor en håndleddsprotese har fungert hos pasienter som har fått belaste håndleddet uten restriksjoner. Observasjonstiden er fortsatt kort (3,2 år). Videre oppfølging vil vise om de gode resultatene holder seg på lengre sikt.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 31. mai 2013 13:31