Disputas: Margit Leonie Hesla Riis - Molekylærbiologi

Cand.med. Margit Leonie Hesla Riis ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Molecular Analysis of Pre- and Postoperative Biopsies in Breast Cancer Progression.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Peter Fasching, University of Erlangen, Erlangen, Tyskland
2. opponent: Professor Jan Erik Varhaug, Institutt for kirurgiske fag, Universitetet i Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Jarlis Wesche, Klinikk for kirurgiske fag, Institutt for klinisk medisin, Campus Ahus, Universitetet i Oslo

Professor Tom Øresland, Klinikk for kirurgiske fag, Institutt for klinisk medisin, Campus Ahus, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Vessela N. Kristensen, Klinikk for indremedisin og laboratoriefag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege og forsker Margit Riis har vist  hvordan molekylærbiologi kan kombineres med klassiske prognostiske faktorer ved brystkreft og bidra til individualisert behandling ved sykdommen.
Dagens behandling av brystkreft består av kirurgi, cellegift, medikamentell behandling og strålebehandling. Den enkelte pasienten behøver en eller flere av disse modalitetene. Klassiske faktorer bestemmer behandlingen for den enkelte og man følger internasjonelle retningslinjer. Vi vet i dag at vi overbehandler pasienter.
Ved Akershus Universitetssykehus har det vært viktig å finne frem til faktorer som kan føre til bedre stratifisering og mer skreddersydd  behandling hos brystkreft pasienter. Til dette formålet har vi benyttet forskjellige type vev for å belyse ulike problemstillinger.
I sin avhandling Molecular Analysis of Pre- and Postoperative Biopsies in Breast Cancer Progression har Margit Riis og medarbeidere sett på brystkjertelvev hos pasienter med brystkreft og sammenliknet dette med normalvev hos friske kvinner. De har også gjort genekspresjon på selve svulsten. Ved avansert bioinformatikk har man sett på den molekylære oppsetningen i disse forskjellige gruppene. Ut fra dette har man kunnet identifisere signalveier av betydning for kreftdiagnosen og behandlingen. Man har også kunnet identifisere visse gener av betydning som kan brukes både med hensikt å stille tidlig diagnose og for å kunne gi målrettet individuell behandling. De enkelte gener kan også brukes for å velge ut de som har en større risiko for å utvikle brystkreft.
Riis har konkludert med at kombinert molekylærbiologi og klassisk histopatologisk undersøkelse kan  gi en bedre stratifisering av pasienter i forhold til behandling etter operasjon. Ved å bruke noen av de parameterene som Riis kommer frem til i sin avhandling, sammen med de tradisjonelle histopatologiske parametrene, vil en kunne gi bedre statifisering av pasienter i forhold til risiko for utvikling av tilbakefall etter kirurgisk behandling.

For mer informasjon, kontakt Johan Martin Hindrum

Publisert 11. apr. 2013 13:05