Disputas: Malgorzata Magdalena Sak - cellebiologi/molekylærbiologi

M.Sc. Malgorzata Magdalena Sak ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Molecular Mechanisms Controlling Endocytic Downregulation of EGFR and ErbB3.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Pierre J. Courtoy, de Duve Institute and Université catholique de Louvain, Brüssel, Belgia
2. opponent: Seniorforsker Antoni Wiedlocha, Institutt for kreftforskning, Oslo universitetssykehus HF, Det norske radiumhospital, Oslo
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Dagny Lise Sandnes, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Håvard Attramadal, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Inger Helene Madshus, Avdeling for patologi, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Oslo universitetssykehus HF, Rikshospitalet, Oslo

Molekylære mekanismer involvert i nedregulering av EGFR og ErbB3: Celler er avhengig av eksterne signaler for korrekt utvikling, kommunisering og kontroll av viktige funksjoner. Slike signaler kan være vekstfaktorer (ligander) som binder seg til og aktiverer reseptorer på celleoverflaten. Dette resulterer i signalkaskader i cellens indre miljø som igjen fører til forandringer i en rekke cellulære mekanismer. ErbB proteiner er en reseptorfamilie som består av epidermal vekstfaktor reseptor (EGFR), ErbB2, ErbB3 og ErbB4. Endret nivå og signalisering fra disse reseptorene er forbundet med flere typer kreft. Det er således viktig at signaloverføringen er nøye regulert slik at ukontrollert cellevekst og kreftutvikling kan forhindres. En måte å regulere dette på er ved at reseptorene blir fjernet fra celleoverflaten, i en prosess som heter endocytose, for så og bli brutt ned inne i cellen. Avhandlingen til Malgorzata M. Sak fokuserer på endocytose og stabiliteten til EGFR og ErbB3. Arbeidet har vist at et lite protein kalt ubiquitin er tilstrekkelig signal for å fjerne EGFR fra cellens overflate. Sak og medforfattere har også vist at endocytose av ErbB3 er avhengig av proteinet clathrin, og at det foregår uavhengig av ligand og reseptoraktivering.
En reseptor kan påvirke mengden og aktiviteten til andre reseptorer. Sak og medforfattere har vist at ErbB2 forsterker signalisering fra ErbB3 og gjør ErbB3 mer stabilt. Det utvikles stadig nye kreftmedisiner rettet mot ErbB familien, inkludert antistoffer som kan påvirke reseptorenes aktivering og levetid. Pertuzumab (PerjetaTM) er et slikt antistoff mot ErbB2 som brukes i behandling av brystkreft. Ved å tilsette pertuzumab, som forhindrer interaksjon mellom ErbB2 og ErbB3, kan ErbB2s påvirkning på ErbB3 forhindres. Samlet sett øker disse funn forståelsen av hvordan ErbB proteiner reguleres fysiologisk og terapeutisk, og kan bidra til forbedring av kreftdiagnostikk, behandling og forebygging.

For mer informasjon, kontakt Johan Martin Hindrum

Publisert 14. feb. 2013 13:04