Disputas: Anja Solberg - Fysiologi

M.Sc. Anja Solberg ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosphiae doctor): Physiological Roles of Mouse Alkbh7: Implications in Obesity and Running Endurance.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Roger D. Cox, MRC Harwell Mammalian Genetics Unit, Harwell Science and Innovation Campus, Oxfordshire, Storbritannia
2. opponent: Professor Håkan Westerblad, Institutionen för fysiologi och farmakologi, Karolinska Institutet, Stockholm, Sverige
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Gruppeleder Hilde Nilsen, Bioteknologisenteret i Oslo, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor Joel Glover, Avdeling for fysiologi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Professor Arne Klungland, Avdeling for biokjemi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Forskningen i denne avhandlingen har åpnet døren til det tidligere ukjente Alkbh7 proteinet, og avslørt nok en brikke relatert til overvekt og fedme. I sitt doktorgradsarbeid har Anja Solberg studert effekten av å fjerne genet Alkbh7 i mus. Før dette studiet var lite kjent om dette genet, og dets funksjon var ukjent. Solberg og kolleger fant at musene som manglet Alkbh7 genet hadde en dramatisk økning i kroppsfett, og da særlig når musene fikk en høyfettdiett. Dataene kan bety at Alkbh7 er et protein som beskytter mot utviklingen av overvekt og fedme. Fedme og dets relaterte sykdommer er ett sterkt og økende problem for helsevesenet idag, og for best å kunne takle de utfordringene dette medfører er det essensielt å få mest mulig kunnskap om hva som skjer på cellulært nivå. Mange gener er vist å enten beskytte mot eller stimulere utviklingen av overvekt og fedme. Med andre ord er enkelte av oss genetisk sett mer utsatt for fedme enn andre. Ettersom Alkbh7 finnes i både mennesker og mus er det mulig at dette proteinet også beskytter oss mennesker mot utviklingen av fedme, og kan vise seg som en viktig brikke i kampen mot den økende fedme-epidemien vi ser globalt. Solberg lokaliserte Alkbh7 proteinet til mitokondriene – cellenes energifabrikk – noe som klart linker dette proteinet til energiproduksjon og metabolisme. Avhandlingen beskriver også en dramatisk økning i løpsutholdenhet i musene som mangler Alkbh7 genet. Solberg mener økt mengde utholdende muskelfibre i disse musene itillegg til endret hjertekapasitet kan være grunner til at de løp nesten en time lenger enn normale mus. Dessuten gir unormalt høye lagre av både sukker og fett i musene som mangler Alkbh7 god tilgang på energi som kan brukes mens musene løper. Denne musen som mangler genet Alkbh7 er altså tilsynelatende paradoksalt en overvektig mus som løper som en topptrent maratonløper.

For mer informasjon, kontakt Johan Martin Hindrum

Publisert 15. aug. 2013 10:44