Disputas: Camilla Lund Søraas - Kardiologi

Cand. med. Camilla Lund Søraas ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Studies of Myocardial Function After Coronary Bypass Surgery and Prognostic Markers of Revascularization and Survival.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Jan Östergren, Institutionen för medicin, Karolinska Universitetssjukhuset, Solna, Sverige
  2. opponent: Overlege Cecilie Risøe, Kardiologisk avdeling, Oslo universitetssykehus HF, Oslo
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Nils-Einar Kløw, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Kåre I. Birkeland, Medisinsk klinikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Sverre E. Kjeldsen, Medisinsk klinikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege og forsker Camilla Lund Søraas har undersøkt hvordan hjertets blodgjennomstrømning og pumpefunksjon påvirkes de første seks ukene etter bypass-operasjon på hjertet og studert faktorer som kan påvirke overlevelse hos bypass-opererte pasienter.

Det utføres rundt 2000 bypass-operasjoner i Norge hvert år. Under operasjonen sys blodårer fra brysthulen eller benet fast til hjertets egne blodårer, for å omgå forsnevrede områder. I sin avhandling har Camilla Lund Søraas og medarbeidere blant annet undersøkt 54 pasienter før og etter bypass-operasjon. Søraas konkluderer med at hjertets pumpefunksjon i hvile bedres i løpet av de første 2-4 dagene etter operasjon. Dette sammenfaller med den økte blodgjennomstrømningen til hjertet, og tilsier at hjertemuskelen responderer på den økte surstoffmengden.

De første dagene etter en bypass-operasjon måles rutinemessig hjertemarkørene CK-MB og troponin-T for å vurdere om hjertet kan ha tatt skade under operasjonen. I en annen studie i avhandlingen ble 1350 bypass-opererte pasienter fulgt i mer enn fem år. Det viste seg at pasientene med høye nivåer av CK-MB og troponin-T etter operasjon også hadde høyere dødelighet i oppfølgningsperioden. Troponin-T hadde sterkere sammenheng med død enn CK-MB. Dette kan ha betydning for oppfølgningen av pasienter etter bypass-operasjon.

I avhandlingen inngår i tillegg dataanalyser fra en stor blodtrykksstudie med 9193 pasienter. Her ble det funnet en sammenheng mellom forstørret venstre hjertekammer, såkalt venstre ventrikkel hypertrofi, og inngrep for å bedre blodstrømmen i hjertets blodårer eller blodårer andre steder i kroppen. Etter gjennomførte inngrep for å bedre blodtilførselen, økte venstre ventrikkel hypertrofi risikoen for hjerterelatert død hos disse pasientene. Dette understreker viktigheten av å undersøke pasienter med høyt blodtrykk for venstre ventrikkel hypertrofi.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 4. mars 2013 08:20