Disputas: Dag Torfoss - Infeksjonsmedisin

Cand.med. Dag Torfoss ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Penicillin G plus an aminoglycoside in febrile neutropenia

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

• 1. opponent: Dekan Nina Langeland, Det medisinsk-odontologiske fakultet, Universitetet i Bergen
  • 2. opponent: Professor Jens Hammerstrøm, Institutt for kreftforskning og molekylær medisin, NTNU, Trondheim
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Nina Aass, Klinikk for kreft, kirurgi og transplantasjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Førsteamanuensis Dag Berild, Medisinsk klinikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Stein Kvaløy, Klinikk for kreft, kirurgi og transplantasjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Siden oppdagelsen av penicillinet har bakteriene vist stor evne til å utvikle og spre resistens slik at penicillin og andre antibiotika ikke virker. For å beholde antibiotika som effektive midler ved alvorlige infeksjoner i fremtiden, er det viktig å bruke dem slik at minst mulig resistens oppstår. I Norge har vi vært tilbakeholdne med bruk av bredspektrede antibiotika. Det har bidratt til at vi har mindre resistens.
Spesielt har vi valgt å bruke kombinasjonen av penicillin og antibiotika av en type som kalles aminoglykosider ved alvorlige infeksjoner som feber etter cellegiftbehandling for kreft. Internasjonale eksperter var vært skeptiske til dette og ment at vi bør bruke mer bredspektrede antibiotika.

Lege og forsker Dag Torfoss har i sin avhandling Penicillin G plus an aminoglycoside in febrile neutropenia oppsummert studier med penicillin og aminoglykosid ved feber etter cellegiftbehandling. Alle studiene viser at penicillin og aminoglykosid er effektiv og sikker tidlig behandling til disse pasientene.
Videre har han og hans medarbeidere gjennomført en klinisk undersøkelse med 174 pasienter der han viser at aminoglykosid gitt en gang i døgnet er like effektiv som tre ganger i døgnet. Dette har forenklet behandling med penicillin og aminoglykosid.
Til slutt viser han at ingen laboratorieprøver er bedre enn regelmessig klinisk undersøkelse av pasienter med feber etter cellegiftbehandling for å fange opp komplikasjoner til behandlingen.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 7. mars 2013 14:44 - Sist endret 7. mars 2013 14:48