Disputas: Bård Waldum - Nevrologi

Cand.med. Bård Waldum ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Kidney function and congestive heart failure – The Norwegian perspective.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Maja-Lisa Løchen, Institutt for samfunnsmedisin, Det helsevitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø
2. opponent: Professor Stein Hallan, Institutt for kreftforskning og molekylær medisin, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Dan Atar, Medisinsk klinikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Geir Arve Christensen, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Ingrid Os, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Lege og forsker Bård Waldum har undersøkt nyrefunksjonen hos norske hjertesviktpasienter. Kronisk hjertesvikt er en vanlig tilstand ved økende alder og er forbundet med stor sykelighet og dødelighet blant de som blir rammet.
I sin avhandling Kidney function and congestive heart failure – the Norwegian perspective har Waldum og hans medarbeidere funnet at ledsagende nyresvikt er svært vanlig hos norske hjertesviktpasienter og at nyrefunksjonen i stor grad er bestemmende for hjertesviktpasientens leveutsikter. Det er viktig at behandleren har kjennskap til og følger med på, nyrefunksjonen ved behandling av pasienter med hjertesvikt da noen medisiner kan påvirke nyrene negativt. Redusert nyrefunksjon vil også påvirke andre parametre som hjertespesialisten jevnlig vurderer hos pasienter med hjertesvikt.
I motsetning til det man tidligere har ment, fant Waldum og medarbeidere ikke sammenheng mellom nyrefunksjon og bruk av moderne hjertesviktmedisiner som ACE-hemmere. Vanndrivende medisiner, som er viktige for å behandle symptomene ved tilstanden, var derimot i høye doser relatert til forverring av nyrefunksjonen. I sin avhandling belyser Waldum også at betydningen av lav blodprosent må vurderes ut fra pasientens nyrefunksjon. BNP, en moderne blodmarkør som gir viktig informasjon om levetidsutsikter hos nyrefriske hjertesviktpasienter, viste seg også svært nyttig hos pasienter med redusert nyrefunksjon. Et tettere samarbeid mellom hjertespesialister og nyrespesialister kan medvirke til en bedret pasientbehandling for denne sårbare gruppen av pasienter.
Et norsk register med data fra nå over 6000 polikliniske pasienter med kronisk hjertesvikt ble benyttet i arbeidet, registeret har nå fått status som nasjonalt kvalitetsregister.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 26. mars 2013 13:04 - Sist endret 19. apr. 2013 12:43