Disputas: Ping Wang - Tumorbiologi

Cand.med. Ping Wang ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Cancer stem cells in lung cancer: Isolation, identification, and biological properties

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

• 1. opponent: Professor Philippe Collas, Avdeling for biokjemi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo
  • 2. opponent: Professor Aimin Meng, Department of Biochemistry, Chinese Academy of Medical Science, Peking Union Medical College, Kina
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Helge Scott, Avdeling for patologi, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Jan Delabie, Avdeling for patologi, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Seksjonsleder Gunnar Kvalheim, Seksjon for celleterapi, Oslo universitetssykehus HF, Radiumhospitalet, Montebello

Selv om mange har sluttet å røyke i den vestlige verden er fortsatt lungekreft årsaken til de fleste kreftdødsfall globalt. Moderne behandling av lungekreft er multimodal og består av kirurgi, strålebehandling og cellegift. Dette tiltross så er det i Norge bare 10% av pasientene med lungekreft som lever fem år etter behandling.
Det er i dag vist at det finnes normale stamceller i de fleste organer. Stamceller karakteriseres ved at de har evne til selvfornyelse og gir opphav til differensierte organ spesifikke celler.  I de senere år er det postulert at det også finnes tumor stamceller i flere kreftformer og at disse cellene som representerer en liten subpopulasjon av kreftcellene kan initiere tilbakefall av sykdommen etter primærbehandlingen.
Lungekreft er generelt svært resistent mot cellegift og årsaken til dette er ikke helt klarlagt.  Tilstedelværelse av tumor stamceller i lungekreft kan forklare hvorfor denne kreftformen er så terapiresistent.
De fleste studier på lungekreft-stamceller har vært utført på veletablerte cellelinjer eller på tumorvev. Dr Ping Wang har utviklet en metode for å dyrke lungekreftceller fra ferskt lungesvulstvev. Metoden, som er svært reproduserbar, har vist at man kan etablere primær-lungekreft celle linjer fra alle typer av lungekreft. Når disse celle linjene ble studert videre ble det påvist at en liten subpopulasjon av lungekreft cellene  hadde karakteristika som stamceller
Interaksjon mellom stamceller og mikromiljøet de lever i regulerer når og hvordan stamceller deler seg. Ved bruk av de nyetablerte lungekreft cellelinjene studerte Dr Wang også mikromiljøets betydning for hvordan cellene får karakter som tumor stamceller.  Konklusjonen fra dette studiet tyder på at mikromiljøet er av avgjørende betydning for hvordan tumor celler utvikler karakteristika som tumor stamceller.
Kunnskapen som er generert fra dette arbeidet vil være av betydning  for hvordan man kan utvikle ny og mer effektiv behandling for lungekreft.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 21. mars 2013 13:56 - Sist endret 21. mars 2013 13:59