Disputas: Philip Iversen Wilkens -Klinisk Medisin

Master of Chiropractic Philip Iversen Wilkens ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Patients with Chronic Low Back Pain and Degenerative Lumbar Osteoarthritis: Effects of glucosamine, prognostic factors of poor outcome, and Rasch analysis of primary outcome.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Bart W Koes, Erasmus MC, Rotterdam, Holland
  2. opponent: Professor Jan Hartvigsen, Syddansk Universitet, Odense, Danmark
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Ingvild Kjeken, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Professor John-Anker Zwart, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Førsteamanuensis Kjersti Storheim, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Ingen effekt av glukosamin-sulfat mot ryggsmerter.

Ryggsmerter er den enkeltlidelse som ”plager flest og koster mest”.  En kur er enda ikke funnet, men svært mange bruker glukosamin-sulfat mot muskel og skjelettsmerter.

Studier indikerer mulig effekt av glukosamin mot smerter ved kne-artrose. Denne studien ønsket å finne ut om glukosamin kunne lindre ryggsmerter hos pasienter med tegn på degenerative forandringer i ryggen og kartlegge bivirkninger ved bruk av middelet.

25o pasienter med korsryggsmerter av 6 måneders varighet eller mer ble inkludert til deltakelse i studien. I tillegg til korsryggsmerter, hadde pasientene funn av artrose i

ryggen observert på MR-bilder. Pasientene fikk tabletter i form av glukosamin-sulfat eller narrestoff daglig i 6 måneder. Glukosamin’s virkning på smerte og bedring i funksjon ble vurdert i alle 250 pasientene. Man kartla også om noen karakteristika ved pasientene ved studiestart kunne forutsi noe om pasientens prognose etter ett år.  I en under-gruppe på 45 pasienter ble også effekten av glukosamin på to MR-funn vurdert. Det ble også foretatt en metode-evaluering (Rasch-analyse) av hovedspørreskjemaet (Roland Morris Disability Questionnaire) i studien.

Glukosamin-sulfat lindret ikke ryggsmerter bedre enn narrestoff etter 6 eller 12 måneder. Glukosamin-sulfat hadde heller ingen påvirkning på MR-funnene. Bivirkningene av studiemedisinen  var få og middelet var godt tolerert av pasientene. Fastende forhøyet glukose-nivå, forhøyet kroppsmasseindex, nedsatt funksjon og livskvalitetet var faktorer  på starten av studien som påvirket ryggsmertene negativt. Metode-evalueringen viste enkelte svakheter ved spørreskjemaet Roland Morris Disaility Questionnaire.

Konklusjonen ble dermed at glukosamin-sulfat ikke kan anbefales for å bedre ryggsmerter.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 4. juni 2013 15:54