Disputas: Ephrem Debebe Zegeye - Molekylær Mikrobiologi

M.Sc. Ephrem Debebe Zegeye ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Biochemical Characterization of the DNA Helicases RecG, XPB and DinG in Mycobacterium tuberculosis

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Caroline Kisker, Rudolf Virchow Center/DFG Research Center for Experimental Biomedicine, The University of Würzburg, Tyskland
  2. opponent: Seniorforsker Digby Warner, Institute of Infectious Disease and Molecular Medicine, Faculty of Health Sciences, University of Cape Town, Sør-Afrika
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Gunnar Aksel Bjune, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Professor Dominique A. Caugant, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Tone Tønjum, Centre for Molecular Biology and Neuroscience, Universitetet i Oslo

Denne doktorgradsavhandlingen belyser det genetiske grunnlaget for tuberkulose-bakteriens tilpasningsevne og resistensutvikling. Tuberkulose (TB) er en av verdens mest utbredte infeksjoner, som tar nesten 1,4 millioner liv og forårsaker 8.7 millioner infeksjonstilfeller årlig. Mycobacterium tuberculosis, den etiologiske årsaken til TB, infiserer 1/3 av verdens befolkning og har forårsaket flere dødsfall enn noen annen enkelt-mikrobe. Behandlingen er avhengig av antibiotika, men motstandsdyktighet (resistens) mot flere former for antibiotika er et stort terapeutisk og offentlig helseproblem. M. tuberculosis er en intracellulær patogen som finnes inne i menneskets celler (makrofager/spiseceller). Ved en infeksjon blir bakterien utsatt for betydelig stress som kan skade cellen. En av de bakterielle komponentene som blir skadet i er arvestoffet (DNA). Det er viktig at skadet DNA blir reparert for å unngå mutasjon og for å sikre at celledelingen går normalt. M.Sc. Ephrem Debebe Zegeye og medarbeidere har for første gang undersøkt helikasene RecG, XPB og DinG i M. tuberculosis. Helikaser er en klasse av DNA-reparasjonsenzymer som åpner opp og kveiler ut DNA-tråden, noe som er vesentlig for alle levende organismer.

I studien karakteriserte Zegeye de strukturelle og biokjemiske egenskapene til disse helikasene. Den nye kunnskapen gir viktig innsikt i betydningen av helikase-funksjonen i TB-bakteriens DNA-stoffskifte. Studien baner vei for fremtidige forsøk for å kartlegge nøyaktig betydningen av helikaser for M. tuberculosis overlevelse og sykdomsfremkallende evne, samt for vaksineutvikling og antibiotika-resistens.

For mer informasjon, kontakt Johan Martin Hindrum

Publisert 19. mars 2013 12:57 - Sist endret 20. mars 2013 11:12