Disputas: Helene Kjøllesdal Eide - Klinisk ernæring

Master i ernæring Helene Kjøllesdal Eide ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Nutritional risk and care in elderly hospitalized patients. A mixed methods research approach.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

• 1. opponent: Docent Frode Slinde, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, Gøteborg, Sverige.
  • 2. opponent: Forskningsleder Mette Holst, Center for Ernæring og Tarmsygdomme, Aalborg universitetshospital, Aalborg, Danmark.
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Morten Mowe, Medisinsk klinikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo.

Professor Per Ole Iversen, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo.

Hovedveileder

Professor Kari Almendingen, Fakultet for helsefag, Høgskolen i Oslo og Akershus.

Klinisk ernæringsfysiolog Helene Kjøllesdal Eide har i sitt doktorgradsarbeid vist at sentrale elementer i god ernæringsomsorgspraksis ser ut til å være manglende for eldre sykehusinnlagte pasienter. Hennes forskning avdekker også at en av to eldre pasienter var i ernæringsmessig risiko.

Eldre er spesielt utsatt for underernæring, og særlig gjelder dette eldre på sykehus og sykehjem. Underernæring kan føre til en rekke alvorlige konsekvenser for pasientene. Av den grunn ønsker man å forebygge og behandle tilstanden. Underernæring hos eldre er et svært samfunnsaktuelt tema med tanke på at andelen eldre i befolkningen er økende.

I sitt doktorgradsarbeid «Nutritional risk and care in elderly hospitalized patients. A mixed methods research approach» gjennomførte Eide og medarbeidere en stor tverrsnittsstudie, bistått av sykepleiestudenter i sykehuspraksis, og to fokusgruppedelstudier med helsepersonell på sykehuset og tilknyttede sykehjem. Eide og medarbeidere fant at hele 45% av de undersøkte pasientene på sykehuset var i ernæringsmessig risiko. Anbefalt ernæringsomsorgspraksis, i tråd med nasjonale og internasjonale retningslinjer, var ikke implementert i klinisk sykehuspraksis. Eldre pasienter ble nesten aldri vurdert for ernæringsmessig risiko, underernæring og ernæringsmessig risiko ble helt klart underbehandlet, dokumentasjon av ernæringsstatus og -behandling var utilfredsstillende. Informasjon om pasientens ernæringsstatus og ernæringsbehov ble sjeldent godt kommunisert mellom sykehus og sykehjem. Samlet sett tyder resultatene på at mange eldre sykehusinnlagte pasienter ikke får den ernæringsomsorgen de har behov for, og at et grunnleggende behov som ernæring ser ut til å bli ignorert og ikke tilstrekkelig prioritert.

Avhandlingen understreker et klart behov, og synliggjør et stort potensial for kvalitetsforbedring i ernæringsomsorgspraksis for å sikre at underernæring blir tilstrekkelig forebygget og behandlet blant eldre sykehusinnlagte pasienter.

For mer informasjon, kontakt Silje H. Stenersen

Publisert 9. okt. 2015 09:31 - Sist endret 9. okt. 2015 14:49