Disputas: Øyvind Steinsbø – Immunologi

Cand.med. Øyvind Steinsbø ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden PhD: On the IgA response to gluten in celiac disease.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

• 1. opponent: Professor Nils Lycke, Institutionen för biomedicin, Göteborgs universitet, Gøteborg, Sverige
  • 2. opponent: Professor Thomas Mothes, Institute of Laboratory Medicine, University Hospital Leipzig, Leipzig, Tyskland
  • 3. medlem av komiteen: Professor Karin Lødrup Carlsen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Helge Scott, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

• Professor Ludvig Magne Sollid, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege og stipendiat Øyvind Steinsbø har studert hvordan cøliakipasienter danner antistoffer mot gluten. Basert på dette har han utviklet en ny diagnostisk test for cøliaki.

Over 1% av vår befolkning har cøliaki, en sykdom hvor pasientene ikke tåler glutenproteiner i korn. De med sykdommen har en uhensiktsmessig immunrespons mot gluten. Denne immunresponsen mot gluten forårsaker også en immunreaksjon mot kroppen selv. Sykdomsforandringene ved cøliaki sitter hovedsakelig i tynntarmen. Mange med cøliaki plages av magesmerter og diaré, men pasientene kan ha svært forskjellige plager. Det kan derfor være vanskelig å stille riktig diagnose. Mange cøliakipasienter går ubehandlet i flere år før de blir diagnostisert.

I avhandlingen On the IgA response to gluten in celiac disease, viser Steinsbø og medarbeidere at tarmslimhinnen til cøliakipasienter inneholder IgA plasmaceller - modne B-celler - som produserer antistoffer mot gluten. Disse antistoffene viser spesielle bindingsegenskaper til gluten. Kunnskapen om antistoffene har gitt innsikt i hvordan immunsystemet til cøliakipasienter angriper gluten. Resultatene tyder på at antistoffene, når de sitter som antigenreseptor på overflaten av glutenspesifikke B-celler, spiller en sentral rolle i sykdomsprosessen ved cøliaki.

Antistoffer mot gluten i blodet kan benyttes i diagnostikk og oppfølging av cøliakipasienter. Basert på sine oppdagelser om gluten-antistoffene, har Steinsbø og medarbeidere utviklet en ny blodprøve som kunne påvise cøliaki med høy nøyaktighet.

For mer informasjon

For mer informasjon, kontakt Silje H. Stenersen.

Publisert 8. okt. 2015 13:03 - Sist endret 12. okt. 2015 13:42