Disputas: Gry Irene Magnussen - Cellebiologi

M.Sc. Gry Irene Magnussen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Investigation of novel candidates for targeted therapy in melanoma.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

• 1. opponent: Associate professor Ashani Weeraratna, The Wistar Institute, Philadelphia, USA
  • 2. opponent: Overlege Oddbjørn Straume, Haukeand universitetssykehus, Bergen, Norge
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Jürgen Geisler, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo, Norge

Disputasleder

Professor emeritus Øystein Fodstad, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo, Norge.

Hovedveileder

Gruppeleder Vivi Ann Flørenes, Oslo universitetssykehus, Norge

Cellebiolog Gry Irene Magnussen har gjennom sin forskning på føflekkreft vist at det er mulig å redusere tilvekst av nye kreftceller ved å utnytte egenskaper som er unike for disse cellene. Målrettet behandling av kreft vil potensielt føre til mindre bivirkninger for pasienten.

Norge ligger i verdenstoppen med hensyn til forekomst av føflekkreft, som er den dødeligste formen for hudkreft. På tross av at senere års forskning har ført frem til flere og bedre behandlingsalternativ, finnes det likevel ingen kurerende terapi for de fleste personer som diagnostiseres med føflekkreft med betydelig spredning.

I sin avhandling “Investigation of novel candidates for targeted therapy in melanoma” har Gry Irene Magnussen og hennes medarbeidere vist at føflekkreftceller uttrykker et høyere nivå av et protein (Wee1) som har en sentral kontrollfunksjon under celledeling, enn det normale celler gjør. Ved å redusere mengden av dette proteinet, eller andre lignende kontrollprotein, får man en opphopning av DNA-skader i kreftcellen hvilket fører til at kreftcellen stopper å dele seg eller dør. Avhandlingen beskriver også hvordan et syntetisk fremstilt derivat av vitamin A har en krefthemmende effekt på føflekkreftceller.

For mer informasjon, kontakt Gruppe for forskerutdanning.

Publisert 18. jan. 2016 11:13